söndag 20 december 2009

Vecka 51


Nu har vintern kommit till stan med snö och kyla. Det började i tisdags och har sedan dess kommit ca 2 dm snö och det har även varit minusgrader sedan dess som mest ca -11 grader så nu får lilleman uppleva sin första vinter. Mamma började med att ta fram pulkan i onsdags så lilleman skulle få en chans att prova och han gillade den skarpt, även utan snö.

Mamma funderar på om lilleman ska bli "datanörd" som pappa, han visar iaf stort intresse för datatillbehör såsom mamma datamus eller är det elektriker han ska blir som är så intresserad av sladdar.
Mattläggare kan ju vara ett annat yrkesval...

Här provar vi iaf pulkan ute i snön för första gången och han gillade den skarp, det var superkul att åka pulka. Desto tråkigare var det dock att ta på sig alla varma kläder så mamma fick ta en kamp med lilleman där hon tyvärr förlorade kampen om varma termovantar på lilleman så han fick istället ha händerna innanför overallen, men de var kalla när vi kom tillbaka från promenaden.

Lite slagsida när man är trött och åker pulka men man kan ju inte alltid var pigg.

Idag söndag har vi varit hos mormor på lilljul och det var kul men så uttröttande att lilleman var supertrött vid julklappsutdelningen så mamma fick ta hand om öppnadet av klapparna medan lillen mest statt och var lite gnällig men återhämtade sig efter en liten lur. Han fick massa fina saker bland annat två böcker, tre pyjamasar, ett pussel och en vattenleksak.

söndag 13 december 2009

Lilleman 9,5 månader

Mamma är lite dålig på att uppdatera sin blogg men ska försöka bli bättre men ibland är det svårt att hinna med allt med lilleman, jobb och hemmet och då är det bloggen som ryker.

Lilleman börjar bli en stor kille som far omkring här hemma. Han har gjort seriösa krypförsök sedan den 22:e november och kryper nu riktigt bra sedan ca en vecka sedan om han har rätt byxor annars ålar han istället, tar sig fram snabb gör han iaf. När vi var på bvc vid 9 månader så var lilleman 76 cm lång och vägde 9 820 g så han växer fortfarande men kan tack och lov ha storlek 80 lite till, annars började det kännas som han skulle spurta igen alla barnstorlekar.

Han har fått en tand i början av november men nu verkar det som resterande tänder dröjer för än så har de inte kommit några. Här kommer några bilder på den supersöta, fina killen, håll till godo.

Lilleman har fått följa med mamma in på toaletten när hon fixar i ordning sig och han verkar ju trivas. (091102)
Lilleman och pappa busar i soffan. Det ser ut som lilleman ska bita pappa. (091110)

Mammas första försöka att få till lite bilder till julkort, det gick inte så bra så det fick bli ett nytt försök lite senare. De bilder som han kollar framåt på så har han röda ögon. (091112)

Lilleman visar stolt upp sin enda tand, den kom i början av november och har här kommit upp ganska mycket. Men det har inte kommit någon mer än. (091120)

Lilleman provar andra delar av matstolen med lite julstämning, mamma måste ju se så han ser ok ut i tomteluva. (091120)

Här är en glad lilleman efter grötfrukost, det syns att han har ätit gröt. (091126)

Här busar mamma och lilleman i trappen, superkul när mamma försvinner lite och dyker upp igen. (091130)
Lilleman nya favoritleksak, bollar i alla storlekar. Superkul. (091130)

Mammas nya försök med julkort och de blev mycket bättre men mamma har lyckats få till något konstigt med blixten så ansiktsfärgen blir lite konstig. (091203)

Tomteluvan blir inte kvar så länge på huvudet, mycket roligare att leka med den. (091203)

Nu när lilleman är mycket rörligare så hittar han ibland saker som inte är till för att lekas med så här tuggar vi sönder kuvertet som man ska lägga julkorten i så vi får väl se hur mamma ska göra med julkorten i år. (091204)

Mamma tror att lilleman kommer att bli en kontorsråtta som henne, han är i alla fall väldigt intresserad av hennes pärmar som låg på golvet. (091206)

tisdag 1 december 2009

EFIT (Ett Foto I Timmen) 091201

Idag har jag förevigat vår dag i foton genom att ta ett foto per timme tillsammans med tjejerna på barnforumet där jag hänger på ibland.

9.00 Mamma kommer på att hon idag skulle ta en bild i timme så här är Viggo strax efter frukosten, pratandes med sig själv i spegeln.

10.00 Mamma surfar lite på internet och kolla in AFF-forumet medan Viggo ligger i sängen för förmiddagsluren och han somnade faktiskt i sin säng.


11.00 Lilleman härjar fritt då mamma måste jobba lite med bokslutet så han hinner både med att ge sig på en påse och tugga sönder bruksanvisningen till den nya febertermometern, ibland är han bra snabb.
12.00 Mamma håller på med lunch till sig och Viggo. Idag blev det fisk i foliepaket och Viggos väntar bara på tomaten. Ganska smaskigt faktiskt tyckte vi båda.

13.00 Ett av dagen blöjbyten, dock en ganska lätt. Dagens värsta kom strax efter.

14.00 Här vill lilleman var med när mamma jobbar så han åla fram och satt som en liten hund nedanför mamma stol och ville ha uppmärksamhet, då är det svårt att säga nej och fortsätta jobba så det blev en liten paus.
15.00 Brorsorna på besök mitt i veckan så här får lilleman sällskap av den yngsta som redan kommit hem från skolan
16.00 Middagen avklarad, köttfärssås och makaroner. Det blev lite över så det blev "matburkar" till Viggo.

17.00 Lilleman ligger på golvet och leker och visar upp sin fina tand.
18.00 Mamma är på väg ner på stan för en tjejkväll.
19.00 Kompisarna som mamma träffade på tapas-restaurangen. En kväll med supergod mat och trevlig sällskap där mycket gamla minnen diskuterades

20.00 Ölen är nästan slut nu men det trevliga sällskapet är kvar. =)
21.30 Hemma igen och grabbarna har redan kommit i säng även om ingen av dem sover, dock somnade Viggo i sin egen säng lite senare och det är inte vanligt.
7.00 En grining Viggo som varit vaken sen före 6 men mamma har inte orkat ta någon bild, här är han glad igen då han nyss fått lite välling.
8.00 Nu är lilleman påklädd och har fått sin gröt och ligger och busar på golvet när mamma bäddar sängen.

9.00 Här hjälper vi pappa att jobba som tur är har pappa flera tangentbord så vi kan slå fritt på ett som pappa inte använder