söndag 20 december 2009

Vecka 51


Nu har vintern kommit till stan med snö och kyla. Det började i tisdags och har sedan dess kommit ca 2 dm snö och det har även varit minusgrader sedan dess som mest ca -11 grader så nu får lilleman uppleva sin första vinter. Mamma började med att ta fram pulkan i onsdags så lilleman skulle få en chans att prova och han gillade den skarpt, även utan snö.

Mamma funderar på om lilleman ska bli "datanörd" som pappa, han visar iaf stort intresse för datatillbehör såsom mamma datamus eller är det elektriker han ska blir som är så intresserad av sladdar.
Mattläggare kan ju vara ett annat yrkesval...

Här provar vi iaf pulkan ute i snön för första gången och han gillade den skarp, det var superkul att åka pulka. Desto tråkigare var det dock att ta på sig alla varma kläder så mamma fick ta en kamp med lilleman där hon tyvärr förlorade kampen om varma termovantar på lilleman så han fick istället ha händerna innanför overallen, men de var kalla när vi kom tillbaka från promenaden.

Lite slagsida när man är trött och åker pulka men man kan ju inte alltid var pigg.

Idag söndag har vi varit hos mormor på lilljul och det var kul men så uttröttande att lilleman var supertrött vid julklappsutdelningen så mamma fick ta hand om öppnadet av klapparna medan lillen mest statt och var lite gnällig men återhämtade sig efter en liten lur. Han fick massa fina saker bland annat två böcker, tre pyjamasar, ett pussel och en vattenleksak.

söndag 13 december 2009

Lilleman 9,5 månader

Mamma är lite dålig på att uppdatera sin blogg men ska försöka bli bättre men ibland är det svårt att hinna med allt med lilleman, jobb och hemmet och då är det bloggen som ryker.

Lilleman börjar bli en stor kille som far omkring här hemma. Han har gjort seriösa krypförsök sedan den 22:e november och kryper nu riktigt bra sedan ca en vecka sedan om han har rätt byxor annars ålar han istället, tar sig fram snabb gör han iaf. När vi var på bvc vid 9 månader så var lilleman 76 cm lång och vägde 9 820 g så han växer fortfarande men kan tack och lov ha storlek 80 lite till, annars började det kännas som han skulle spurta igen alla barnstorlekar.

Han har fått en tand i början av november men nu verkar det som resterande tänder dröjer för än så har de inte kommit några. Här kommer några bilder på den supersöta, fina killen, håll till godo.

Lilleman har fått följa med mamma in på toaletten när hon fixar i ordning sig och han verkar ju trivas. (091102)
Lilleman och pappa busar i soffan. Det ser ut som lilleman ska bita pappa. (091110)

Mammas första försöka att få till lite bilder till julkort, det gick inte så bra så det fick bli ett nytt försök lite senare. De bilder som han kollar framåt på så har han röda ögon. (091112)

Lilleman visar stolt upp sin enda tand, den kom i början av november och har här kommit upp ganska mycket. Men det har inte kommit någon mer än. (091120)

Lilleman provar andra delar av matstolen med lite julstämning, mamma måste ju se så han ser ok ut i tomteluva. (091120)

Här är en glad lilleman efter grötfrukost, det syns att han har ätit gröt. (091126)

Här busar mamma och lilleman i trappen, superkul när mamma försvinner lite och dyker upp igen. (091130)
Lilleman nya favoritleksak, bollar i alla storlekar. Superkul. (091130)

Mammas nya försök med julkort och de blev mycket bättre men mamma har lyckats få till något konstigt med blixten så ansiktsfärgen blir lite konstig. (091203)

Tomteluvan blir inte kvar så länge på huvudet, mycket roligare att leka med den. (091203)

Nu när lilleman är mycket rörligare så hittar han ibland saker som inte är till för att lekas med så här tuggar vi sönder kuvertet som man ska lägga julkorten i så vi får väl se hur mamma ska göra med julkorten i år. (091204)

Mamma tror att lilleman kommer att bli en kontorsråtta som henne, han är i alla fall väldigt intresserad av hennes pärmar som låg på golvet. (091206)

tisdag 1 december 2009

EFIT (Ett Foto I Timmen) 091201

Idag har jag förevigat vår dag i foton genom att ta ett foto per timme tillsammans med tjejerna på barnforumet där jag hänger på ibland.

9.00 Mamma kommer på att hon idag skulle ta en bild i timme så här är Viggo strax efter frukosten, pratandes med sig själv i spegeln.

10.00 Mamma surfar lite på internet och kolla in AFF-forumet medan Viggo ligger i sängen för förmiddagsluren och han somnade faktiskt i sin säng.


11.00 Lilleman härjar fritt då mamma måste jobba lite med bokslutet så han hinner både med att ge sig på en påse och tugga sönder bruksanvisningen till den nya febertermometern, ibland är han bra snabb.
12.00 Mamma håller på med lunch till sig och Viggo. Idag blev det fisk i foliepaket och Viggos väntar bara på tomaten. Ganska smaskigt faktiskt tyckte vi båda.

13.00 Ett av dagen blöjbyten, dock en ganska lätt. Dagens värsta kom strax efter.

14.00 Här vill lilleman var med när mamma jobbar så han åla fram och satt som en liten hund nedanför mamma stol och ville ha uppmärksamhet, då är det svårt att säga nej och fortsätta jobba så det blev en liten paus.
15.00 Brorsorna på besök mitt i veckan så här får lilleman sällskap av den yngsta som redan kommit hem från skolan
16.00 Middagen avklarad, köttfärssås och makaroner. Det blev lite över så det blev "matburkar" till Viggo.

17.00 Lilleman ligger på golvet och leker och visar upp sin fina tand.
18.00 Mamma är på väg ner på stan för en tjejkväll.
19.00 Kompisarna som mamma träffade på tapas-restaurangen. En kväll med supergod mat och trevlig sällskap där mycket gamla minnen diskuterades

20.00 Ölen är nästan slut nu men det trevliga sällskapet är kvar. =)
21.30 Hemma igen och grabbarna har redan kommit i säng även om ingen av dem sover, dock somnade Viggo i sin egen säng lite senare och det är inte vanligt.
7.00 En grining Viggo som varit vaken sen före 6 men mamma har inte orkat ta någon bild, här är han glad igen då han nyss fått lite välling.
8.00 Nu är lilleman påklädd och har fått sin gröt och ligger och busar på golvet när mamma bäddar sängen.

9.00 Här hjälper vi pappa att jobba som tur är har pappa flera tangentbord så vi kan slå fritt på ett som pappa inte använder

fredag 30 oktober 2009

Fredagen 30/10

Så har nästan ytterligare en vecka passerat och lilleman blev 8 månader i onsdags, det firade vi med att besöka bvc och väga och mäta oss och nu är lilleman 75 cm lång och väger 9 470 g med plasthelikopter för han satt inte still annars. En stor kille som enligt bvc's kurvor är lika lång som en 10 månaders bebis. Mamma passade på att vaccinera sig mot influensan när vi ändå var där och de hade en spruta över.

Veckan har varit ganska lugn då lilleman har sovit som en kratta med början söndag natten. Då var lilleman vaken mellan 1 till 2.20 då mamma gav upp och gav honom lite välling så somnade han om i sin säng. Så måndagen tog vi det lugnt på förmiddagen och sen en promenad ner till biblioteket och sen träffade vi pappa och tog en fika och en snabb sväng på stan. Måndag natten var ungefär lika som natten innan men lilleman fick sova mellan mamma och pappa. På tisdagen jobbade mamma lite på förmiddagen och sen tog vi det lite lugnt på eftermiddagen innan vi skjutsade ner pappa till stan och själva åkte en sväng till Babyproffsen och Willys och kom hem med en mycket trött lilleman.

I onsdags hade vi bvc som enda punkt på agendan och trots det vackra höstvädret så kom vi inte ut på promenad på eftermiddagen då mamma var för trött efter lillemans dåliga sömn då han vaknar ungefär 1 gång i timmen på natten så hon tog en tupplur med lilleman. Lika illa natten till torsdagen då han dessutom började blir förkyld och snuvig samt att vi upptäckte vad som nog orsakade de dåliga nätterna, första TANDEN på gång. Så då blev det att vara hemma och pyssla lite hela torsdagen så lilleman fick sova på dagen åtminstone, han var supertrött vid 18-tiden så då fick han gröt och vi la oss för att mysa och lite senare fick han välling och strax därefter så bröt helvetet lös när lilleman inte vill ligga ner utan bara skrek, till slut när vi försökte ge honom lite panodil så kräktes han upp alla mat så det blev ett bad och ren pyjamas sen kom att till ro lite men vaknade var 10:e minut först och sen minst en gång i timmen och gnällde och så vi fick ge honom nappen och buffa lite så han somna om, mycket trött mamma och pappa.

Fredagen var det dock full rulle trots jobbig natt då mamma och lilleman var och hälsa på hos mormor mitt på dagen och sen storhandling på Maxi med faster Sussie. Sen blev det en lugn kväll då lilleman hittills bara vaknat och gnällt två gånger på tre timmar så vi får väl se hur natten blir, vi hoppas på bättring.

måndag 26 oktober 2009

Uppdatering oktober


En glad kille som fotas av sin bror så då smajlar man upp sig (091011)
Värsta linslusen
Nu var det länge sen jag skrev igen så nu är det dags för lite uppdatering. Viggo växer och frodas, tänk att han blir 8 månader på onsdag. Tiden har bara flugit iväg samtidigt som det känns som han varit hos oss mycket längre.
Nu sitter han utan problem, för det mesta, ibland blir det dock slagsida så man får passa lite och han har fått några törnar då mamma inte hunnit med men det lär väl bli fler. Han har även börjat försöka krypa lite eller i alla fall försöka komma upp på alla fyra men det lyckas inte så ofta utan oftast kommer han upp på knäna men huvudet är kvar i marken, men trägen vinner ju.
Ser ni att han kommer upp lite från underlaget så trägen vinner (091018)

Han har även börjat sova bättre på nätterna och nu sover han oftast i sin egen säng och sedan 3 veckor så är det nog oftare så att han inte får flaskan på natten än att han äter. Dock har han börjat med napp vilket är skönt för nu räcker det oftast med att ge honom nappen så somnar han om. Ibland måste man även buffa lite på honom och spela speldosa och ibland är det som i natt att han är vaken och glad i över en timme tills mamma ger upp och går ner och gör lite välling så somnar han om.

Det är inte alltid han gillar sin spjälsäng, men den kan vara god att tugga på (091021)

Han är lite för lång för att ligga på tvären i spjälsängen men det hindra honom inte från att försöka (091022)

onsdag 30 september 2009

Onsdagen 30/9


Lite roar en liten kille. Han är väldigt fascinerad av mammas fötter, helst när han ska äta, då ska han gärna kolla ner i golvet på vad som händer där och är ganska omöjlig att mata. Så en dag när han var lite gnällig så fick han min fot att leka med och det var en höjdare. (090923)


På Busfabriken med brorsorna, här åker de vagn efter hästar och det var skoj. (090927)
Lilleman fick prova bollhavet för första gången och det var helt ok när man fick sitta hos brorsan annars försvann man nästa bland bollarna. (090930)

Här rider vi en zebra men måste ha lite stöd av pappa. (090927)

Badtajm, superkul det blir blött i nästan hela badkaret för det är så skoj att sparka med benen och flaxa med armarna. Idag provade vi lite leksaker i badet för första gången och de var mycket goda att tugga på och leka lite med. Idag ska vi iväg på fotografering hos riktig fotograf så lilleman var tvungen att bada så han är fin till eftermiddagen.


En pigg och glad lilleman i sin favoritleksak, här kan man ju ta sig fram som värsta marodören och roligast är tyger som hänger ner så mamma får se upp när hon tvättat lakan och hängt på torkställning för jag tuggar gärna på dem och försöker få ner dem med den påföljd att även torkställningen kan komma med. (090930)

onsdag 23 september 2009

Onsdagen 23/9

Pappa och lilleman kollar på tornerspel i Söderköping. Lilleman tyckte inte det var så kul för det var lite för mycket höga ljud för hans del när han var så trött. (090912)

Är lilleman lite tv-skadad eller... Han brukar rulla fram så när tvn som möjligt och titta på den. (090917)

Här fick mamma för sig att prova om lilleman fortfarande fick plats i liggdelen till vagnen och det fick han men det var precis. Senast han låg i den var det gott om plats så han växer så det knakar. (090921)

Lilleman tar sig en tupplur i sin nya bilstol, det visar väl att stolen är bekväm. Vi åkte bara några minuter innan han sov första gången han satt i stolen. (090922)


Lilleman tränar på att sitta och det funkar bra ibland i någon minut men för eller senare så faller han omkull, helst om det är något intressant på sidan som man måste titta på. (090923)