torsdag 6 augusti 2009

Onsdagen 5/8

Lilleman gillar att göra gymnastiska övningar på golvet, här har mamma lagt honom under babygymet så hon skulle hinna med att fixa lite och tro inte att han är intresserad av gymet utan han vrider sig halvt ur led för att se något bakom sig. Annars kan han leka med gymet både på traditionellt sätt genom att leka med sakerna som hänger ner eller så försöker han lyfta själva ställningen eller suga på den eller något annat innovativt.
Idag har mamma och Viggo varit på långtur ner till stan för att hämta ut lite foton och då passade vi på att ta en lunch med pappa. Viggo var supertrött hela vägen ner till stan men vägrade att somna förrän på kungsgatan och vaknade 5 minuter senare när mamma stannade i fotobutiken. På hemvägen sov han dock ca 50 minuter.


Här är vi på 11-årskalas hos brorsan och han har precis öppnat sina presenter och blev jätteglad för sin nya kamera.

Här är vi tillsammans med kusin Millie som är 5 ½ vecka äldre men det kan man inte tro för hon är mycket mindre. Lilleman är supertrött då han sovit lite dåligt under dagen och så gillar han inte värmen.

Tisdagen 4/8

Idag har vi varit på Bvc för 5 månaders kontroll och vaccination och allt såg bra ut. Han var en superglad bebis när vi kom dit och skrattade högt åt sköterskan vilket han inte brukar göra. Barnsköterskan tyckte han såg ut att må bra och hängde med mycket bra, både motoriskt och med blicken. Hon tyckte hans medvetna blick verkade äldre än 5 månader. Han har stannat upp lite i sin tillväxt och väger nu 8 080 g och är 69,7 cm lång så han är fortfarande väldigt stor för sin ålder. Vi har fått börja lite smått med storlek 74 (6-9 månader) dock är vissa av byxorna väldigt stora men en del bodysar i storlek 68 är svåra att knäppa i grenen. Vaccineringen gick bra, han grät vid första sprutan men det gick över direkt och mera gråt vid andra sprutan som tog lite längre tid att gå över men han skrattade och var glad när vi gick därifrån.

Efter Bvc besöket var vi och hälsade på mormor och mamma fick lunch där sedan var vi ute en promenad och trodde att Viggo skulle somna men det var mest gnäll pga trötthet och så somnade han typ 5 minuter innan vi var tillbaka men vaknade givetvis när vi försökte lägga över honom i sängen. Sedan blev det en lugn eftermiddag och kväll.

tisdag 4 augusti 2009

Måndag 3/8

Vi fick börja dan med att bada Viggo då han kräkts ner hela sig och sin kudde i natt och då orkade vi inte göra mer än torka av och byta till torrt men nu blev det bad på morgonen. Lilleman börjar nästa bli för stor för badbaljan. Han gillar inte alltid att bada och idag tog han spjärn med fötterna och vill resa sig och då känns baljan lite liten. Idag sög lilleman på stortån för fösta gången, han börjar bli riktigt intresserad av sin fötter och ligger ofta med dem uppe i vädret.

Sen skjutsade vi hem brorsorna till mamma. Efter det for vi och faster iväg och kollade på födelsedagspresent till brorsan som fyller på onsdag och släppte sen av faster vid mopedaffären där hon köpte en ny moppe till en av döttrarna. Därefter blev det lite shopping på Maxi.

Mamma provade även om han kunde sitta själv med lite stöd av kuddar och det gick ganska bra i typ 1 minut men sen han får lite för mycket framåtvikt.

På eftermiddagen var vi med pappa till Linköping för att hämta en ångtvätt och där passade vi på att köpa födelsedagspresent till brorsan. Han kommer att bli glad för sin present.

Söndagen 2/8

Vi var en sväng förbi loppisen i Klockartorpets centrum men det var inte så mycket att ha så vi tog en promenad istället förbi vårt gamla hus. Sedan blev det en tur till Norsholm och träffade Ulla och Håkan annars en lugn dag.

Lördagen 1/8

Idag var vi en sväng till Loppisen på Himmelstalund där faster stod och försökte sälja lite saker, vi skulle lämna av Ida och så ville brorsorna också försöka sälja lite leksaker men det gick inte så bra.

Sedan åkte vi med faster Sussie och kusin Ida till landet där vi skulle lämna av Ida. Viggo fick prova Idas Jeep men han verkade mest intresserad av att tugga på bilbältet.

De provade även hammocken och den var riktigt skön även om det inte ser så ut på Viggo. Vi kom hem ganska sent så det blev en lugn kväll, i princip bara lite fika och sen sängen.

Fredagen 31/7

Idag försökte mamma hinna med att träna lite pilates men blev avbruten av faster som skulle iväg och kolla på moped till sin dotter och det var ju roligare att följa med dit än att träna så jag hann inte med hela 60 minuter utan det blev väl bara 40 eller så.

Vi hann även med en sväng till Babyland och kolla på lite kläder och annat men köpte inget. På kvällen hämtade vi brorsorna och så var Mattias förbi och hälsa på så vi grillade. Vi hade även övernattningsgäst i kusin Ida.

Torsdagen 30/7

Ganska lugn dag, mamma och Viggo var ute på en långpromenad., ca 8 900 steg. Mamma tänkte komma igång med lite träning nu igen efter semestern för det har varit dåligt med promenader den sista tiden, förut så gick vi ändå promenad flera gånger i veckan.

Annars växer Viggo och mår bra, är väl lite knökig när det gäller att sova på natten då han vaknar minst två gånger och äter även om vi försöker köra med gröt så han ska hålla sig mätt längre. Vi börjar komma in i lite mer rutiner. Viggo vaknar mellan 7 och 9 och får lite mat oftast gröt när vi andra äter frukost. Sedan sover han ca 1 timme på förmiddagen och ytterligare en timme vid 14-15-tiden för att lägga sig för natten vid 19-20-tiden. Däremellan så äter han ungefär var tredje timme även på natten så mamma är lite trött ibland.