torsdag 28 maj 2009
Torsdag 28/5
Viggo växter så det knakar, nu väger han 6230 g och är 64 cm lång. Han har alltså fördubblat sin vikt på 3 månader och växt 14 cm. Snacka om snabb tillväxt men BVC-sköterska är så nöjd med honom. Denna gången pratade vi lite om pureer och vad man ska tänka på när vi börjar med smakportioner till honom och så fick vi en liten broschyr. Sedan var det dags för sprutorna och Viggo började kinka lite redan innan då han började blir hungrig igen och inte blev det bättre av att han fick sprutorna, den första var det väl bara lite skrik men den andra så var det gallskrik. Mamma fick gå ut i väntrummet och fixa lite mat innan vi kunde gå hem sedan somnade Pumba så gott i vagnen och sov där utanför när mamma lagade lunch till sig och hon hann även äta maten innan han vaknade och var hungrig igen. Men det var kortvarigt för han somnade igen i mammas säng och det gjorde mamma också.
Mamma var dock tvungen att väcka Viggo innan han sovit färdigt för vi skulle hämta brorsan till träningen, dock gick det inte så bra då Viggo var superhungrig igen men kusinerna räddade situationen då mamma kunde lämna honom där och de kunde fixa matningen så hämtade mamma honom lite senare. Kusin Marica åkte på att byta en bajsblöja och gjorde det med bravur även om hon var nära att kräkas.
På kvällen var Viggo och mamma en sväng på stan då det var marknadsafton med uppträdande i Hörsalsaparken. Det jobbigaste var att hitta en parkering för Vårruset skulle strax börja när vi kom ner till stan så halva stan var avstängd och det var svårt att komma åt de stora parkeringarna men till slut hittade vi en plats att ställa oss på. Viggo fick mat på McDonald men inget HappyMeal, det får vänta ett tag.
Även ikväll somnade han strax efter kl. 21, nu känns det som det börjar bli en rutin för honom att somna vid den tiden. Får se hur natten går.
Onsdag 27/5
Mamma blev väckt kl 8 av att det kom folk som skulle miljöanpassa toaletterna och kranarna i lägenheten. Viggo däremot sov vidare i en halvtimme så där lagom så de hade gått och mamma hade börjat fixa lite frukost till sig som det inte blev något av med på ett tag.
Natten var helt ok även om Viggo har börjat vakna mer under nätterna. Han har tidigre bara vaknat en gång på natten och en gång tidig morgon men nu har han under några nätter vaknat en extra gång och ätit. Det kan ju vara så att han är inne i en utvecklingsfas och att det är därför som han är lite gnällig och inte vill sov samt att han då vill äta lite oftare och mer. Annars funderar mamma på om han börjar få tänder för han tuggar väldigt gärna på sin hand och när mamma tittade på hans underkäke så ser man två små kullar som kan vara början till tänder men det kan har funnits där hela tiden för mamma har inte kollat tidigare.
Annars har dagen varit lite gnällig. Viggo vaknade vid halv nio och fick då ny blöja och kläder samt lite mat sedan var han vaken ett tag men började gnälla och ville inte vara med på något trots att han var supertrött så mamma fick bära runt honom i Babybjörnselen så sov han gott men hon fick lite ont i ryggen efter en timme och la då ner honom på sängen med sele och allt och hoppades på att hinna med en dusch men inte. Det blev mat till Viggo innan duschen men han skötte sig riktigt bra på en handduk i badrummet under babygymet när mamma duschade och Viggo tog tag i handtaget på babygymet för först gången idag. Sedan blev det gnälligt igen så det var bara att sätta på sig selen igen och gå runt tills han somnade då var även mamma trött så hon somnade sittande i soffan och vaknade av att mormor ringde för vi skulle på besök till henne.
Vi besökte mormor i hennes nya lägenhet och givetvis sov Viggo när vi kom dit som han brukar göra när vi träffar mormor men vaknade efter ett tag så mormor fick mata honom och sedan visade han sig från sin bästa sida ochvar glad och låg och pratade med mormor ett bra tag.
Även denna kväll somnade Viggo strax efter nio så mamma hann med något, men vaknade igen vid elvatiden och var superhungrig men somande lätt om efter att ha ätit 160 ml ersättning, han är ganska stor i maten ibland. Det ska bli roligt att se vad han har gått upp när vi ska till BVC imorgon, mamma försökte kolla hemma genom att väga sig själv först och sedan både sig själv och Viggo och i så fall ska han nu väga 6,4 kg så vi får väl se imorgon.
Tisdagen 26/5
Sedan blev det lite mat och mamma hann prata med pappa som ringde från USA innan vi fick besök av Titti och Ulle och Viggo fick en fin skallra i form av en ko som mua när man tryckte den på magen av Titti och en fin bil där bollar flög i luften när man körde med den av Ulle. Viggo skötte sig ganska bra när de var här men var lite grinig och ville bara ligga på mamma och sova, då fungerade det bra.
Även denna kvällen somnade Viggo strax efter nio utan problem och vaknade först vid halv två och ville ha mer mat.
Man märker nu att Viggo hänger med lite mer med blicken och han har börjat jollra ganska mycket och flörtar med ett stort leende ibland så det kan vara svårt att vara sur på honom när han är vaken och pigg kl 4 på morgonen. Dock har han inte skrattat än men det är nog inte långt borta.
onsdag 27 maj 2009
Måndagen 25/5
Tyvärr så kunde bara två av fyra men vi som kom men vi hade trevligt och Viggo sov så mamma fick äta lunch i lugn och ro sedan väckte mamma Viggo så tjejerna fick se honom ordentligt och hålla honom och så han fick äta lite innan vi skulle vidare då mamma var lite sugen på att ta en titt på Ikea då hon inhandlade lite saker till lillman såsom några fina skallror och en back att lägga hans saker i. Vi hann även med ett besök på Kappahl som resulterade i en jacka på rea till lilleman.
Sedan var vi en kort sväng hemma och fixade lite nytt käk till lilleman för att sedan ta ett snabbt besök på klubben och sedan vidare till Trädgårn för att träffa mamma kompisar. Soligt och fint väder och trevligt sällskap. Lilleman skötte sig bra, var bara lite gnällig när han ville ha mer mat. Han är ett riktigt matvrak, vet inte vem han brås på...
Vi var väl hemma vid halv nio och då var det blöjbyte och pyamas på och sedan lägga sig i sängen och mysa lite och äta lite och så slocknade Viggo strax efter nio så mamma fick lite tid att fixa med annat här hemma och han sov gott tills mamma kröp i säng vid halv ett då han vakna och ville ha mat igen.
Söndagen 24/5
Sedan ringde faster och undrade om inte mamma ville komma över och äta middag med dem då de hade grillat och det gjorde vi gärna. Dock vaknade Viggo innan vi kom iväg så mamma fick börja med att ge honom mat och vänta med mat till sig själv. Det blev en lugn kväll sen och en natt med en vaken och pigg Viggo och en trött mamma.
Lördagen 23/5
fredag 22 maj 2009
Fredagen 22/5
Vi tog sedan en sväng till Maxi för att kolla in de nya affärerna vilket vi inte var ensamma om så det var tur att vi hittade en parkering. Mamma köpte fyra nya bodysar till Pumba och två snygga solhattar.
Sedan hämtade vi storebror och hans kompis så storebror fick träna lite Kenpo och kompisen kollade på.
Sedan bar det av hemåt för lite mys i sängen innan mamma vid niotiden fick för sig att göra natt för lilleman och prova babymassage som hon hört så mycket gott om. Hon hade hittat en affisch från Libro med instruktioner och hade hört att det skulle vara så mysigt och en bra rutin innan sänggång. Igår provade hon lite sporadiskt igår och det gick bra. Idag körde vi lite mer efter affischen med Alpnärings olja och Pumba verkade nöjd och glad tills mamma tagit på honom blöjan och masserade lite på fötterna men han är ju lite kittlig. När sedan mamma skulle ta på honom pyjamasen och då bröt helvetet lös och han började skrika, helt hysteriskt. Då brukar det hjälpa om man tar upp honom och bär honom när men icke så vi gick upp i sängen och provade att amma och då lugnade han ner sig lite men började snart igen så mamma trodde att han var hungrig och gick ner och fixat mat men han åt bara lite och skrek sen igen, hysteriskt inte alls likt honom och det var inget hungerskrik. Så mamma blev orolig för att han var allergiskt mot oljan hon använt men det var inte första gången. Även hon blev lite hysterisk och grät sedan fick hon honom äntligen att lugn ner sig lite genom att bära honom väldigt nära (mage mot mage) och gunga honom. Försökte lägga sig ned med honom på magen men det fungerade inte så till sist tog hon på sig Babybjörnselen och gick här hemma och gunga och då somnade han i sängen men mamma var superorolig och kollade till honom med jämna mellanrum. Kan vara så att det blev för mycket intryck och beröring efter vår dag långa dag borta. Mamma var på väg att ringa faster och be henne komma och skjutsa oss till sjukhuset om han inte slutat för han brukar inte skrika så men allt löste sig till sist.
Torsdag 21/5
Faster ringde på eftermiddagen och undrade om vi ville komma förbi hos henne och äta pizza så det gjorde vi och träffade då alla kusiner på pappas sida.
Onsdag 20/5
På eftermiddagen fick vi hjälp av faster att hämta bilen som var parkerad på Kenpon så var vi på verkstaden och bytte ut en sidspegel som pappa haft sönder då han kört lite för nära en skylt.
Senare på eftermiddagen var vi ner hos Björn och Ullis på fika och träffade Lone som var på besök, vilket var trevligt för det blir inte så ofta man träffar henne och så blev vi kvar på grillmiddag.
Tisdag 19/5
På eftermiddagen var vi och handlade och åkte sen ner till klubben och kollade lite mer på ekonomi för Viking Spirit Camp och hjälpte till lite i reception då Elin var sjuk. Sedan bar det hem och hjälp pappa att packa inför hans USA-resa och fixa och dona lite här hemma så det blev sen sångång för mamma.
Måndag 18/5
När mamma kom hem så åkte de ner en sväng till klubben och kollade lite på hur det gått ekonomiskt med Viking Spirit Camp.
Sedan blev det hemfärd och lite lugnt på kvällen. Pumba har fortfarande lite svårt att slappna av och somna på kvällarna så mamma måste ligga och mysa med honom i en halvtimme/timme innan han kommer till ro.
Söndag 17/5
Kvällen var lugn, lite god mat och sedan sova då både pappa och Paul var borta. Pappa lämnade folk som skulle med flyget och Paul var hemma hos Ingmar.
Lördag 16/5
Vi hämtade upp bröderna och skjutsade hem dem och åkte sen hem och tog det lite lugnt innan Viggo lämnades över till Faster Sussi som skulle vara barnvakt så mamma kunde gå på Broderhood Dinner. Mamma hade trevligt och var hemma strax före elva men Pumba hade varit lite orolig och skrikit och gnällt i 1,5 timme, när mamma kom hade han dock sovit i 1,5 timmer i faster knä så hon hade inte våga röra på sig när han äntligen var lugn.
Mamma och Pumba gick hem och fixade till oss för natten och så fick Pumba lite mat och somnade in så snällt, han vaknade inte ens när pappa kom hem utan någon timme senare när han var hungrig.
Fredag 15/5
Viggo och mamma var hemma och tog det lugnt på förmiddagen eftersom Viggo varit lite orolig dagen innan efter alla intryck han fått. Vi åkte ner till klubben vid 15-tiden då vi blev hämtade. Nu har dessutom vår nattgäst kommit Paul Irish från Kanada som är en av instruktörerna på Campen. Han åkte med oss ner.
Det var full rulle nere på klubben men idag hade Viggo lite lättare att slappna av och han somnade i Babybjörnselen men vaknade då mamma var tvungen att gå ner till Hälsostudion med skor till pappa och när vi kom ut i solen och lite blåst så gick det inte att sova längre. Dock hade vi lite problem även denna kväll med att komma till ro och somna in.
torsdag 14 maj 2009
Torsdag 14/5
I natt sov vi riktigt bra, somnade vid 21.30 igår och var bara vakna och åt vid 2.30 samt 5.30 och vaknade sedan vid 8.30 då mamma tyckte det var helt ok att gå upp. Vi tog det lugnt på morgonen och Viggo sov en halvtimme vid 10-tiden för att vakna hungrig och sedan somna om och sova i lite mer än 2 timmar så mamma hann med lite annat, typ duscha (långduschar har blivit en lyx för mamman nu).
Sedan var det matdags för både Viggo och mamma för att sedan ta oss ner till klubben för att hjälpa till att ta emot alla som kommer för att vara med på Viking Spirit Camp. Vi åkte buss för första gången och det gick bra, har hittills bara åkt spårvagn men det funka att ta sig på och av bussen också. Vi blev kvar på klubben till strax efter kl 20 och då var Viggo supertrött så han somnade innan vi kom ur hissen och sov när mamma satte in honom i bilstolen och hela vägen hem och tillbaka till klubben för att hämta pappa men vaknade givetvis så fort vi kom hem men var fortfarande trött, i princip övertrött. Antagligen var det lite för mycket intryck under eftermiddag/kvällen så mamma fick kämpa i ca 1,5 timme för att få lilleman att slappna av så mycket så han kunde somna. Det gick även åt en del ersättning för killen var hungrig igen. Ibland känns det som han inte gör annat än äter.
Onsdag 13/5
Det blev en lugn morgon eftersom vi skulle iväg på eftermiddagen. Viggo vaknade som vanligt ganska tidigt och var pigg och glad och sov inte nämvärt förrän vi var på väg till BVC då han givetvis somnade i vagnen och sov som en stock tills mamma var tvungen att ta av honom kläderna så vi kunde väga och mäta honom, men han var iaf glad när han vaknade. Idag vid 10 veckor + 4 dgr så vägde han 5 730 g och var 62 cm lång, hade alltså gått upp 525 g på två veckor och växt 1,5 cm. Man ser att han lägger på sig lite vikt nu, det börjar bli runda kinder och lite mulligare lår men än så är det bara sött och jag antar att han brås på mamma som var likadan,m en liten tjockis tills hon började att gå.