torsdag 28 maj 2009

Torsdag 28/5

I natt har Viggo strulat lite och inte velat sova lika mycket som sin mamma utan vaknat ett par gånger och velat äta så mamma var lite trött i morse när klockan ringde men det var bara att släpa sig upp ur sängen då vi hade en tid på BVC på förmiddagen. Det gick dock ganska lätt att fixa i ordning oss så vi var faktiskt bara några minuter sena till vårt möte.

Viggo växter så det knakar, nu väger han 6230 g och är 64 cm lång. Han har alltså fördubblat sin vikt på 3 månader och växt 14 cm. Snacka om snabb tillväxt men BVC-sköterska är så nöjd med honom. Denna gången pratade vi lite om pureer och vad man ska tänka på när vi börjar med smakportioner till honom och så fick vi en liten broschyr. Sedan var det dags för sprutorna och Viggo började kinka lite redan innan då han började blir hungrig igen och inte blev det bättre av att han fick sprutorna, den första var det väl bara lite skrik men den andra så var det gallskrik. Mamma fick gå ut i väntrummet och fixa lite mat innan vi kunde gå hem sedan somnade Pumba så gott i vagnen och sov där utanför när mamma lagade lunch till sig och hon hann även äta maten innan han vaknade och var hungrig igen. Men det var kortvarigt för han somnade igen i mammas säng och det gjorde mamma också.

Mamma var dock tvungen att väcka Viggo innan han sovit färdigt för vi skulle hämta brorsan till träningen, dock gick det inte så bra då Viggo var superhungrig igen men kusinerna räddade situationen då mamma kunde lämna honom där och de kunde fixa matningen så hämtade mamma honom lite senare. Kusin Marica åkte på att byta en bajsblöja och gjorde det med bravur även om hon var nära att kräkas.

På kvällen var Viggo och mamma en sväng på stan då det var marknadsafton med uppträdande i Hörsalsaparken. Det jobbigaste var att hitta en parkering för Vårruset skulle strax börja när vi kom ner till stan så halva stan var avstängd och det var svårt att komma åt de stora parkeringarna men till slut hittade vi en plats att ställa oss på. Viggo fick mat på McDonald men inget HappyMeal, det får vänta ett tag.

Även ikväll somnade han strax efter kl. 21, nu känns det som det börjar bli en rutin för honom att somna vid den tiden. Får se hur natten går.

Onsdag 27/5

Viggo tränar på att lyfta huvudet när han ligger på mage och det går bara bra ibland

Mamma blev väckt kl 8 av att det kom folk som skulle miljöanpassa toaletterna och kranarna i lägenheten. Viggo däremot sov vidare i en halvtimme så där lagom så de hade gått och mamma hade börjat fixa lite frukost till sig som det inte blev något av med på ett tag.

Natten var helt ok även om Viggo har börjat vakna mer under nätterna. Han har tidigre bara vaknat en gång på natten och en gång tidig morgon men nu har han under några nätter vaknat en extra gång och ätit. Det kan ju vara så att han är inne i en utvecklingsfas och att det är därför som han är lite gnällig och inte vill sov samt att han då vill äta lite oftare och mer. Annars funderar mamma på om han börjar få tänder för han tuggar väldigt gärna på sin hand och när mamma tittade på hans underkäke så ser man två små kullar som kan vara början till tänder men det kan har funnits där hela tiden för mamma har inte kollat tidigare.

Annars har dagen varit lite gnällig. Viggo vaknade vid halv nio och fick då ny blöja och kläder samt lite mat sedan var han vaken ett tag men började gnälla och ville inte vara med på något trots att han var supertrött så mamma fick bära runt honom i Babybjörnselen så sov han gott men hon fick lite ont i ryggen efter en timme och la då ner honom på sängen med sele och allt och hoppades på att hinna med en dusch men inte. Det blev mat till Viggo innan duschen men han skötte sig riktigt bra på en handduk i badrummet under babygymet när mamma duschade och Viggo tog tag i handtaget på babygymet för först gången idag. Sedan blev det gnälligt igen så det var bara att sätta på sig selen igen och gå runt tills han somnade då var även mamma trött så hon somnade sittande i soffan och vaknade av att mormor ringde för vi skulle på besök till henne.

Vi besökte mormor i hennes nya lägenhet och givetvis sov Viggo när vi kom dit som han brukar göra när vi träffar mormor men vaknade efter ett tag så mormor fick mata honom och sedan visade han sig från sin bästa sida ochvar glad och låg och pratade med mormor ett bra tag.

Även denna kväll somnade Viggo strax efter nio så mamma hann med något, men vaknade igen vid elvatiden och var superhungrig men somande lätt om efter att ha ätit 160 ml ersättning, han är ganska stor i maten ibland. Det ska bli roligt att se vad han har gått upp när vi ska till BVC imorgon, mamma försökte kolla hemma genom att väga sig själv först och sedan både sig själv och Viggo och i så fall ska han nu väga 6,4 kg så vi får väl se imorgon.

Tisdagen 26/5

En lugn natt med bara en matning förutom när jag gick och la mig men enganska tidig morgon då Viggo vaknade vid halv sju och ville ha mat och var sedan superpigg och glad och låg bredvid en trött mamma och sprattlade och pratade. Mamma försökte få honom att somna om efter ett tag då hon märkte att han var trött men icke sa nicke. Först vid 10.40 så somnade han för att vakna 30 minuter senare och vägra somna om fast mamma kunde se att han var trött. Han somande först vid halv tre när mamma och Viggo åkte iväg i bilen för att handla och då sov han. Han sov genom hela handlingen på Willys och säkert en timme efteråt i sitt babyskydd på golvet i köket så mamma kunde fixa lite mat inför besöket senare på dan. Han vaknade först när mamma försökte klippa naglarna på honom så hon hann bara med den högra och inte särskilt bra.

Sedan blev det lite mat och mamma hann prata med pappa som ringde från USA innan vi fick besök av Titti och Ulle och Viggo fick en fin skallra i form av en ko som mua när man tryckte den på magen av Titti och en fin bil där bollar flög i luften när man körde med den av Ulle. Viggo skötte sig ganska bra när de var här men var lite grinig och ville bara ligga på mamma och sova, då fungerade det bra.

Även denna kvällen somnade Viggo strax efter nio utan problem och vaknade först vid halv två och ville ha mer mat.

Man märker nu att Viggo hänger med lite mer med blicken och han har börjat jollra ganska mycket och flörtar med ett stort leende ibland så det kan vara svårt att vara sur på honom när han är vaken och pigg kl 4 på morgonen. Dock har han inte skrattat än men det är nog inte långt borta.

onsdag 27 maj 2009

Måndagen 25/5

En lite jobbig natt men mycket vaken tid, typiskt när man ska iväg på morgonen och inte får sov ut. Viggo somnade vid 22-tiden och vakande sedan vid 1-tiden för att äta och igen vid tre/halv fyra och då var han vaken och pigg och glad med sprattlande ben och armar till klockan var kvart över fyra för att vakna igen vid halv sex även denna gång lika pigg. Sedan vaknade han igen vid åtta-tiden när mamma tänk gå upp så hon hann duscha innan hon skulle iväg. Givetvis så somnade mamma om och vaknade lite sent så det blev en snabb dusch och iordningställande av lilleman då mamma först skulle förbi Lambohov och köpa en Babybjörnsele av en tjej där och sedan skulle ner på stan i Linköping för att träffa några av sina gamla arbetskamrater för en lunch men vi var bara några minuter sena.

Tyvärr så kunde bara två av fyra men vi som kom men vi hade trevligt och Viggo sov så mamma fick äta lunch i lugn och ro sedan väckte mamma Viggo så tjejerna fick se honom ordentligt och hålla honom och så han fick äta lite innan vi skulle vidare då mamma var lite sugen på att ta en titt på Ikea då hon inhandlade lite saker till lillman såsom några fina skallror och en back att lägga hans saker i. Vi hann även med ett besök på Kappahl som resulterade i en jacka på rea till lilleman.

Sedan var vi en kort sväng hemma och fixade lite nytt käk till lilleman för att sedan ta ett snabbt besök på klubben och sedan vidare till Trädgårn för att träffa mamma kompisar. Soligt och fint väder och trevligt sällskap. Lilleman skötte sig bra, var bara lite gnällig när han ville ha mer mat. Han är ett riktigt matvrak, vet inte vem han brås på...

Vi var väl hemma vid halv nio och då var det blöjbyte och pyamas på och sedan lägga sig i sängen och mysa lite och äta lite och så slocknade Viggo strax efter nio så mamma fick lite tid att fixa med annat här hemma och han sov gott tills mamma kröp i säng vid halv ett då han vakna och ville ha mat igen.

Söndagen 24/5

Ytterligare en natt som förflutit ganska bra och en ganska lugn förmiddag. Superskönt att bara få ta det lite lugnt även om mamma ibland får frukost väldigt sent för det är någon som inte riktigt vill ligga ensam och roa sig själv utan han ska helst sitta hos mamma. Det hände väl inget särskilt förrän framåt halv tre då mamma och Viggo gav sig ut på en liten promenad till OkQ8 för att fixa porto till ett brev som mamma var tvungen att få iväg. Viggo somnade snabbt och sov hela vägen och sov även så sött när vi kom hem så mamma ställde vagnen utanför med öppen dörr och passade på att dammsuga hela lägenheten vilket var välbehövligt.

Sedan ringde faster och undrade om inte mamma ville komma över och äta middag med dem då de hade grillat och det gjorde vi gärna. Dock vaknade Viggo innan vi kom iväg så mamma fick börja med att ge honom mat och vänta med mat till sig själv. Det blev en lugn kväll sen och en natt med en vaken och pigg Viggo och en trött mamma.

Lördagen 23/5


En ganska lugn natt trots lillemans utbrott innan han somnade annars var det en lung dag när vi inte gjorde något särskilt på dagen. Lilleman var lite gnällig till och från men inte så farligt. Mamma gick bara runt i mjukiskläder och tog det lugnt tills faster ringde och undrade om vi var i behov av lite sällskap då pappa fortfarande är bortrest och det nappade vi givetvis på. Alltid kul att få lite trevligt sällskap så vi fixade till oss och gick över till faster. Först fick Viggo lite mat och ny blöja men mamma misstänkte att han nog skulle bli lite hungrig igen ganska snabbt så hon tog med lite färdig mat och åt det gjorde han verkligen. Vi kom väl till faster vid halv åtta-tiden och var tvunga att gå hem vid 22.30 för då var maten slut och då hade mamma ändå tagit med sig mer än 200 ml ersättning. Annars gick det bra hos faster vi var bara lite gnälliga när vi ville ha mat. När vi kom hem så blev det ny blöja lite ammning i sängen och lite ersättning sen sov Viggo så gott och vaknade bara några gånger på natten.

fredag 22 maj 2009

Fredagen 22/5

Idag har vi varit i Åby och fikat hos Titti och Pumba skötte sig bra. Han låg mestadels på en filt på köksbordet och var nöjd tills det började bli dags att åka hem då började han gnälla och gny lite men det var nog bara för han var trött för han somnade nästan innan vi åkt ifrån Titti.

Vi tog sedan en sväng till Maxi för att kolla in de nya affärerna vilket vi inte var ensamma om så det var tur att vi hittade en parkering. Mamma köpte fyra nya bodysar till Pumba och två snygga solhattar.

Sedan hämtade vi storebror och hans kompis så storebror fick träna lite Kenpo och kompisen kollade på.

Sedan bar det av hemåt för lite mys i sängen innan mamma vid niotiden fick för sig att göra natt för lilleman och prova babymassage som hon hört så mycket gott om. Hon hade hittat en affisch från Libro med instruktioner och hade hört att det skulle vara så mysigt och en bra rutin innan sänggång. Igår provade hon lite sporadiskt igår och det gick bra. Idag körde vi lite mer efter affischen med Alpnärings olja och Pumba verkade nöjd och glad tills mamma tagit på honom blöjan och masserade lite på fötterna men han är ju lite kittlig. När sedan mamma skulle ta på honom pyjamasen och då bröt helvetet lös och han började skrika, helt hysteriskt. Då brukar det hjälpa om man tar upp honom och bär honom när men icke så vi gick upp i sängen och provade att amma och då lugnade han ner sig lite men började snart igen så mamma trodde att han var hungrig och gick ner och fixat mat men han åt bara lite och skrek sen igen, hysteriskt inte alls likt honom och det var inget hungerskrik. Så mamma blev orolig för att han var allergiskt mot oljan hon använt men det var inte första gången. Även hon blev lite hysterisk och grät sedan fick hon honom äntligen att lugn ner sig lite genom att bära honom väldigt nära (mage mot mage) och gunga honom. Försökte lägga sig ned med honom på magen men det fungerade inte så till sist tog hon på sig Babybjörnselen och gick här hemma och gunga och då somnade han i sängen men mamma var superorolig och kollade till honom med jämna mellanrum. Kan vara så att det blev för mycket intryck och beröring efter vår dag långa dag borta. Mamma var på väg att ringa faster och be henne komma och skjutsa oss till sjukhuset om han inte slutat för han brukar inte skrika så men allt löste sig till sist.

Torsdag 21/5

Idag har vi inte gjort så mycket utan bara tagit det lugnt, mamma har lite svårt att komma till ro och somna när pappa inte är hemma så hon var trött och seg. Även Pumba var nog lite seg för han ville inte sova ensam utan sov helst på mammas mage vilket funkar bra helst om mamma är trött för då kan även hon slumra lite.

Faster ringde på eftermiddagen och undrade om vi ville komma förbi hos henne och äta pizza så det gjorde vi och träffade då alla kusiner på pappas sida.

Onsdag 20/5

Idag tog mamma och Pumba bussen till stan för att växla lite pengar för klubbens räkning och göra några ärenden på stan och mamma måste säga att Forex inte är anpassat för barnvagnar. Det var precis att barnvagnen kom in genom dörren och mamma fick hjälp med att hålla upp dörren av en förbipasserande vilket var tur för annars vet vi inte om vi kommit in. Vi kollade lite på barnkläder och framförallt solhatt men hittade inget vi tyckte var snyggt och så var vi förbi hos optikern och hämtade ut brorsans glasögon och köpte linsvätska till mamma.

På eftermiddagen fick vi hjälp av faster att hämta bilen som var parkerad på Kenpon så var vi på verkstaden och bytte ut en sidspegel som pappa haft sönder då han kört lite för nära en skylt.

Senare på eftermiddagen var vi ner hos Björn och Ullis på fika och träffade Lone som var på besök, vilket var trevligt för det blir inte så ofta man träffar henne och så blev vi kvar på grillmiddag.

Tisdag 19/5

Även denna dag så blev det lite lugnt för Pumba och mamma på förmiddagen, mamma tog sig inte in i duschen förrän vid tvåtiden men så är det ibland.

På eftermiddagen var vi och handlade och åkte sen ner till klubben och kollade lite mer på ekonomi för Viking Spirit Camp och hjälpte till lite i reception då Elin var sjuk. Sedan bar det hem och hjälp pappa att packa inför hans USA-resa och fixa och dona lite här hemma så det blev sen sångång för mamma.

Måndag 18/5

Idag har mamma varit på möte i Linköping med jobbet så Pumba har varit hos faster. Han slapp dock åka iväg lika tidigt som mamma som skulle vara i Linköping kl 9.30 utan han fick ligga kvar och slappa lite med pappa. Den här gången gick det mycket bättre hos faster och han var snäll och sov mest i vagnen när faster var nere på stan.

När mamma kom hem så åkte de ner en sväng till klubben och kollade lite på hur det gått ekonomiskt med Viking Spirit Camp.

Sedan blev det hemfärd och lite lugnt på kvällen. Pumba har fortfarande lite svårt att slappna av och somna på kvällarna så mamma måste ligga och mysa med honom i en halvtimme/timme innan han kommer till ro.

Söndag 17/5

Lugn förmiddag hemma för Pumba och mamma då det varit mycket intryck under helgen. Försökte bara fixa lite inför middagen men det ville inte Pumba vara med om utan mamma skulle bara uppmärksamma honom. Sedan gav vi oss av för att se Vikinga Spelen vid halv två och då var Pumba ganska nyäten och nybytt blöja men ändå kom vi inte längre än till Himmelstalundsbadet förrän han började gråta så mamma fick flytta över honom till Babybjörnselen men han fortsatte att gråta så mamma fick mata honom i farten vilket gick ganska bra och slutligen kom vi fram till Folkparken så vi kunde se spelen.

Kvällen var lugn, lite god mat och sedan sova då både pappa och Paul var borta. Pappa lämnade folk som skulle med flyget och Paul var hemma hos Ingmar.

Lördag 16/5

idag fick vi ta oss upp i skaplig tid då vi skulle på årsmöte för Lunett AB på Stora skogsgården i Simonstorp och det gick faktsikt ganska bra att fixa i ordning både mamma och Pumba, sedan bar det iväg till Hageby för att hämta bröderna som skulle vara med på Viking Spirit Camp och vidare till tågstation för att hämta upp Anders från Lunett. Viggo sov som vanligt i bilen och var riktigt snäll under mötet, bara han fick lite mat sen somnade han i babyskyddet så mamma fick lite lunch i lugn och ro.

Vi hämtade upp bröderna och skjutsade hem dem och åkte sen hem och tog det lite lugnt innan Viggo lämnades över till Faster Sussi som skulle vara barnvakt så mamma kunde gå på Broderhood Dinner. Mamma hade trevligt och var hemma strax före elva men Pumba hade varit lite orolig och skrikit och gnällt i 1,5 timme, när mamma kom hade han dock sovit i 1,5 timmer i faster knä så hon hade inte våga röra på sig när han äntligen var lugn.

Mamma och Pumba gick hem och fixade till oss för natten och så fick Pumba lite mat och somnade in så snällt, han vaknade inte ens när pappa kom hem utan någon timme senare när han var hungrig.

Fredag 15/5


Idag börjar Viking Spirit Camp.

Viggo och mamma var hemma och tog det lugnt på förmiddagen eftersom Viggo varit lite orolig dagen innan efter alla intryck han fått. Vi åkte ner till klubben vid 15-tiden då vi blev hämtade. Nu har dessutom vår nattgäst kommit Paul Irish från Kanada som är en av instruktörerna på Campen. Han åkte med oss ner.

Det var full rulle nere på klubben men idag hade Viggo lite lättare att slappna av och han somnade i Babybjörnselen men vaknade då mamma var tvungen att gå ner till Hälsostudion med skor till pappa och när vi kom ut i solen och lite blåst så gick det inte att sova längre. Dock hade vi lite problem även denna kväll med att komma till ro och somna in.

torsdag 14 maj 2009

Torsdag 14/5

Viggo med snälla "tant" Angelica nere på klubben

I natt sov vi riktigt bra, somnade vid 21.30 igår och var bara vakna och åt vid 2.30 samt 5.30 och vaknade sedan vid 8.30 då mamma tyckte det var helt ok att gå upp. Vi tog det lugnt på morgonen och Viggo sov en halvtimme vid 10-tiden för att vakna hungrig och sedan somna om och sova i lite mer än 2 timmar så mamma hann med lite annat, typ duscha (långduschar har blivit en lyx för mamman nu).

Sedan var det matdags för både Viggo och mamma för att sedan ta oss ner till klubben för att hjälpa till att ta emot alla som kommer för att vara med på Viking Spirit Camp. Vi åkte buss för första gången och det gick bra, har hittills bara åkt spårvagn men det funka att ta sig på och av bussen också. Vi blev kvar på klubben till strax efter kl 20 och då var Viggo supertrött så han somnade innan vi kom ur hissen och sov när mamma satte in honom i bilstolen och hela vägen hem och tillbaka till klubben för att hämta pappa men vaknade givetvis så fort vi kom hem men var fortfarande trött, i princip övertrött. Antagligen var det lite för mycket intryck under eftermiddag/kvällen så mamma fick kämpa i ca 1,5 timme för att få lilleman att slappna av så mycket så han kunde somna. Det gick även åt en del ersättning för killen var hungrig igen. Ibland känns det som han inte gör annat än äter.

Onsdag 13/5

Viggo med moster och mormor

Det blev en lugn morgon eftersom vi skulle iväg på eftermiddagen. Viggo vaknade som vanligt ganska tidigt och var pigg och glad och sov inte nämvärt förrän vi var på väg till BVC då han givetvis somnade i vagnen och sov som en stock tills mamma var tvungen att ta av honom kläderna så vi kunde väga och mäta honom, men han var iaf glad när han vaknade. Idag vid 10 veckor + 4 dgr så vägde han 5 730 g och var 62 cm lång, hade alltså gått upp 525 g på två veckor och växt 1,5 cm. Man ser att han lägger på sig lite vikt nu, det börjar bli runda kinder och lite mulligare lår men än så är det bara sött och jag antar att han brås på mamma som var likadan,m en liten tjockis tills hon började att gå.

Sedan var vi och hälsade på hos mormor och träffade även moster och vi uppförde oss superbra, sov givetvis när vi kom dit eftersom vi varit mycket vakna på dan. Men han var i alla fall vaken en stund, somnade om igen när han fick mat av moster.

Sedan blev det en tidig kväll och Viggo sov från 21.30 till 02.30 i sin egen säng så mamma fick lite välbehövlig vila då hon var helt slut på kvällen.

tisdag 12 maj 2009

Promenad


Idag har vi gått en promenad ner till stan för att lämna tillbaka en supersöt sparkdräkt (han har på sig den på bilden) som mamma köpte i fredag och som vi använde för första gången igår och en knapp gick sönder i grenen första gången vi skulle byta blöja så det vara bara att lämna tillbaka den och så fick mamma en promenad ner till stan. Vi åkte dock spårvagn till Folkets Park på vägen hem för det såg ut att börja regna och det var tur för så fort vi kom innanför dörren så var Pumba superhungrig på direkten och det hade inte varit kul om han vaknat på vägen hem för då är hemvägen lång.
Nu på eftermiddagen har vi inte gjort så mycket utan mesta legat på sängen och tagit det lugnt för mammas del och Pumba har sovit så vi får väl se hur han sover i natt för han sov hela vägen promenaden ca 2 timmar och var väl bara vaken en kortare period när mamma åt lite lunch innan hon blev lite trött och behövde vila lite.
Ikväll hade vi nog tänkt åka ut till Doris och se om vi kan få fart på hennes internet då hon har problem med det annars blir det nog lugnet före stormen nu när Viking Camp snart sätter igång så pappa har fullt upp en vecka fram över med hämtning och lämning av deltagare och sedan se till att allt löper på under campen.
Imorgon ska vi till BVC så får vi se hur mycket vi har ökat i vikt och längd de senast två veckorna om håller den höga takt som vi haft tidigare eller om det lugnat ner sig lite.

måndag 11 maj 2009

Lite allmänt om tiden som gått

Nu blev Viggo 10 veckor i lördags och han växer så det knakar. Han fortsatte att vara lite kinkig den första tiden och gick inte upp i vikt som han skulle så BVC föreslog att vi skulle komplettera med ersättning vilket vi började med den 19 mars och det blev en helt annan grabb som nu inte kinkade och han sov bättre än tidigare. Så vi har fortsatt med kombinaitonen ammning och ersättning vilket ger mamma lite mer frihet.

När vi var på två månaders kontrollen hos läkaren den 28:e april så vägde han 5205 g och var 60,5 cm så han har gått upp ca 2,1 kg och vuxit 10,5 cm på 8 veckor, snacka om växtvärk. Och så ska ni veta att han gick upp 1,5 kg den sista månaden så vi får väl se om det fortsätter för då blir han en väldigt stor grabb.

Annars lunkar det på här hemma, vi försöker komma ut på en promenad varje dag men det är inte alltid som man lyckas med det för det gäller att kominera det med när han är mätt och belåten och samtidigt ska mamma vara klar så hon kan gå ut och det är inte så ofta det sammanträffar.

Nu börjar han vara med på ett helt annat sätt. Man ser att han fäster blicken på saker och mönster och han skrattar och tycker livet är kul för det mesta, men han blir superhugrig på två sekunder. Ena sekunden sover han för att i nästa sekund gallskrika efter mat och ska man då fixa ersättning så kan det ta några minuter då han blir helt hysterisk.

Han har sina dagar när han är på minder bra humör men det har väl alla barn och mamma misstänker att de sammanfaller med att han har tillväxtperioder för det rör sig oftast bara om någon kväll eller dag. Dock får mamma inte så mycket gjort här hemma som hon hoppats på då killen ofta vill vara nära sin mamma för att vara nöjd och glad men man får väl vara glad över att man har någon som älskar en så mycket och gärna vill ha en nära :-)
Nu ska jag försöka skriva lite kontiunerligt och lägga in bilder så ni som vill kan följa vårt liv här hemma.

Födelsedagen





Tänkte försöka uppdatera med vad som hänt i Viggos liv fram till nu då jag inte kommit igång med bloggen förrän nu och vad är bättre att börja med än dagen när han föddes.
Jag jobbade min sista dag i Linköping fredagen den 27:e februari och hade räknat med att kunna jobba lite hemifrån i veckan efter då jag inte tänkte börja ta ut föräldraledigt förrän den 9:e mars och jag räknade ju med att gå lite över tiden.

Vaknade på morgonen den 28:e februari och hade lite förvärkar (trodde jag iaf) men inte så mycket så jag fortsatte med mina planer för dagen. Jag och grabbarna skjutsade ner Daniel till klubben då de hade gradering i Inayan och sedan seminarier och så åkte vi iväg till Lekhuset och hämtade ut barnvagnen. Sedan fortsatte vi till Toys R Us som jag lovat grabbarna och gick där och strosade 1,5 timmar ungefär och visst hade jag ont ibland men jag trodde fortfarande det var förvärkar så vi fortsatte till City Gross och handlade och åkte hem och åt lunch. Sedan kände jag att jag var tvungen att vila lite så jag la mig på sängen vid två-tiden och tog det lugnt och då var det ca 10 minuter mellan värkerna.

Jag hade lovat Daniel att hämta honom på klubben så jag åkte ner dit till halv sex men de var ju givetvis inte klara så jag fick vänta och gick där i korridoren och hade ont men trodde fortfarande inte att det var på riktigt, snacka om förträngning. Vi åkte väl därifrån vid halv sju och när vi kom hem så tog jag ett varmt bad för jag hade läst att var det förvärkar så skulle de avta om man badade men de gjorde de inte så jag tog mig ur badet vid kvart i åtta och hann bara torka mig innan vattnet gick. Nu hade svägerskan kommit förbi då Daniel sagt till henne att jag inte visst om det var förvärkar eller på riktigt. Det blev bråttom att packa ihop en väska och åka in till förlossningen där vi skrevs in kl 20.21 och blev hänvisade till ett vanligt rum, nu började värkarna vara riktigt onda så efter en kort stund så ringde vi och ville ha lite smärtlindring och skulle då behöva byta rum men först ville BM känna hur öppen jag var och då var jag helt öppen så det blev rullstol till ett annat rum för nu kom värkarna tätt.
Klockan 21.10 började krystvärkarna och kl. 22.23 är Viggo född. Det tog lite tid för han fastnade på vägen ut så de fick klippa lite så han skulle komma ut. Han hade bajsat i fostervattnet men det var ingen fara med det. Han vägde 3090 g och var 50 cm lång. Mamma fick sys lite grann.
Vi blev kvar på BB till måndagen då Viggo inte riktigt vill ta bröstet men på söndagkvällen började det fungera och måndagen tyckte mamma att det fungera bra men det blev en jobbig natt då han inte ville sova och han inte fick ligga på mamma eller pappa och han ville inte ta bröstet, antagligen för att det inte fanns så mycket mjölk där då den inte rann till förrän på torsdagen.
Vi var tillbaka på BB på onsdagen och vägde honom och då vägde han 2825 g men det var ingen fara. Vi fick börja med ersättning redan på tisdagen för att han skulle få något i magen. Sedan var vi tillbaka även på lördagen då ammningen inte fungerade så de ville se att han gick upp som han skulle och det gjorde han. Först på söndagen med hjälp av ammningsnapp så tog han bröstet så då började vi amma fullt ut.

onsdag 6 maj 2009

Ny bloggare




Jag hade tänkt börja blogga lite och försöka dela med mig om vad som händer här hemma hos mig och Viggo så de som vill har möjlighet att följa hans utveckling och lite om vad som händer i hans mammas liv. Jag får väl se hur mycket tid det blir över till bloggande.




Skickar med en bild på hur han såg ut på förmiddagen när han somnade på min arm, ibland är de bara för söta. Medan han inte är lika söt de skrik-dagar han har.