onsdag 30 september 2009

Onsdagen 30/9


Lite roar en liten kille. Han är väldigt fascinerad av mammas fötter, helst när han ska äta, då ska han gärna kolla ner i golvet på vad som händer där och är ganska omöjlig att mata. Så en dag när han var lite gnällig så fick han min fot att leka med och det var en höjdare. (090923)


På Busfabriken med brorsorna, här åker de vagn efter hästar och det var skoj. (090927)
Lilleman fick prova bollhavet för första gången och det var helt ok när man fick sitta hos brorsan annars försvann man nästa bland bollarna. (090930)

Här rider vi en zebra men måste ha lite stöd av pappa. (090927)

Badtajm, superkul det blir blött i nästan hela badkaret för det är så skoj att sparka med benen och flaxa med armarna. Idag provade vi lite leksaker i badet för första gången och de var mycket goda att tugga på och leka lite med. Idag ska vi iväg på fotografering hos riktig fotograf så lilleman var tvungen att bada så han är fin till eftermiddagen.


En pigg och glad lilleman i sin favoritleksak, här kan man ju ta sig fram som värsta marodören och roligast är tyger som hänger ner så mamma får se upp när hon tvättat lakan och hängt på torkställning för jag tuggar gärna på dem och försöker få ner dem med den påföljd att även torkställningen kan komma med. (090930)

onsdag 23 september 2009

Onsdagen 23/9

Pappa och lilleman kollar på tornerspel i Söderköping. Lilleman tyckte inte det var så kul för det var lite för mycket höga ljud för hans del när han var så trött. (090912)

Är lilleman lite tv-skadad eller... Han brukar rulla fram så när tvn som möjligt och titta på den. (090917)

Här fick mamma för sig att prova om lilleman fortfarande fick plats i liggdelen till vagnen och det fick han men det var precis. Senast han låg i den var det gott om plats så han växer så det knakar. (090921)

Lilleman tar sig en tupplur i sin nya bilstol, det visar väl att stolen är bekväm. Vi åkte bara några minuter innan han sov första gången han satt i stolen. (090922)


Lilleman tränar på att sitta och det funkar bra ibland i någon minut men för eller senare så faller han omkull, helst om det är något intressant på sidan som man måste titta på. (090923)

tisdag 22 september 2009

Tisdagen 22/9

Vi har mest tagit det lugnt den senaste vecka, mamma har varit lite förkyld och lilleman har känt av det också. Just nu ligger han bredvid mig i sängen och leker med sin ank-speldosa, det intressantaste verkar vara lappen som sitter på så lite roar ett barn.

Lilleman växer och mår bra, han har börjat sova lite bättre och vi försöker få honom att sova i sin egen säng hela nätterna men lyckas inte alltid. Han sover alltid första delen i sin säng iaf och nu har han börjat äta vid 1-2-tiden och sen en gång vid 6-tiden så vi får sova lite mer. Annars ska maten var så puread som det går, idag försökte mamma med en 6-månaders burk där det var små bitar av pasta men det gillades inte. Vi försökte även med lite plockmat men då ser lilleman ut som mamma försöker förgifta honom och han får kräkreflexer så det blir att fortsätta med 4 och 5-månadersburkarna lite till, för mammas egen mat är så där för den är ju lite fastare i konsistensen.

Idag ska vi hämta lillemans nya bilstol och jag tror att han kommer att tycka att det är skönt med ny stol för han tycker att babyskyddet är lite för trångt med bältet.

fredag 11 september 2009

Uppdatering sen sist

Nu var det längesen jag skrev men jag har börjat jobba två halvdagar i veckan och lilleman kräver lite mer av min tid så det har inte blivit tid att blogga men nu tänkte jag försöka prioritera det.

Vad som hänt sen sist är väl att han växer så det knakar. Var på 6-månaderskontroll vid 6 mån och 1 vecka och då vägde han 8 650 g och var 73,5 cm lång så han hade återigen på fyra veckor vuxit 4 cm och gått upp nästan 600 g men jag funderar på om vi inte mätte fel, att han inte låg emot med huvudet. Han har dock vuxit ur en del bodysar i storlek 74 och fått gå på storlek 80 i vissa så de kanske stämmer ändå.

Vi trodde att det var tänder på gång för några veckor sedan då han blev väldigt dålig i magen under några dagar och det var mycket tuggande på allt plus att man kunde se något vitt sticka upp i nedre käken men än har det inte kommit upp något.

Vi tränar på att sitta men har inte kommit underfund med det fullt ut. Han lyckas bra ibland och förra helgen tog brorsorna tid och då satt han själv i 1 min och 7 sek innan han trilla åt sidan, dock kan man inte sätta honom själv utan uppsikt för han trillar förr eller senare.

Krypning har det inte blivit något av än men när han ligger på magen så åker baken upp och vi försöker gå med benen men kommer ingenstans då huvudet fortfarande är i backen. Dock tar han sig fram lite med rullningar och ålningar framförallt i sängen där han helst ska tväröver så han har kontakt med både mamma och pappa och otur för den som får fötterna för de sparkar mest hela natten. Nu har vi haft några jobbiga nätter när han inte vela sova utan vaknar ofta så man får buffa på honom så han somnar om. Han har definitivt inte lärt sig att sova hela nätter eller att klara sig utan man men nu vill han oftast bara äta en gång mellan kl 23-08 och det är ju skönt.

Annars har vi fått lite rutiner nu. Lilleman vaknar vid 6.30-7.30 men vi ligger oftast kvar till 8 då vi går ner och äter lite gröt och vid 9-10-tiden så får han lite ersättning och sover sen 1 timme i snitt. Vid 12-tiden så är det lunch oftast lite rotfruktspuré med kött och sen lite fruktpuré till efterrätt. Sedan leker vi och pysslar lite innan det blir en tupplur på ca 1 timmer igen vid 15-tiden och sedan vid 16-tiden lite mellis typ fruktpuré med lite yoghurt eller banan. Vid 18.30-19 så börjar han bli trött och då är det dags för lite gröt och pyjamas för att somna för natten vid 19-20-tiden och så äter han minst en gång innan morgongröten. Han har faktiskt sovit i sin säng en hel natt nästa, från kl 21-5.30 och det var superskönt, dock var det en matpaus vid 2-tiden men då fick han mat i sängen. Man tror då att det vänt och ska fortsätta så men natten därpå så sova han inte mer än en timme i taget.

Lite bilder från aug/sept

Bilden är tagen i början av augusti och här ligger vi och filosoferar på mage och tränar upp ryggen inför då vi ska lära oss sitta själv.

Vi provar barnpoolen som vi fått av farmor och visar att vi nästan kan sitta själv om vi får lite stöd i form av en poolkant. Taget den 8 augusti

Alternativ användning av babygymet eller egentligen användning av gym som gym. Det finns så fina gula fötter på ställningen som kan vara goda att tugga på. (090810)

Här provar mamma om overallen hon köpt kan tänkas fungera hela vintern, hur mycket för stor är den egentligen och den ser ju ganska stor ut. (090810)

Lilleman provar vintermössan som mamma köpt mitt i sommarvärmen men man ska vara ute i god tid om man vill hitta något snyggt =) (090813)
Mamma hade några smågrejor hon behövde fixa innan vi skulle iväg så hon lag lilleman i babysittern och efter ett tag så undrade hon varför det var så tyst och kors i taket han hade somnat själv i babysittern utan flaska, det händer inte så ofta. (090814)
Lilleman och Robin lekar myser tillsammans under babygymet. (090816)

Lilleman provar sin nya gåstol, en superbra uppfinning för mamma. Hon hinner med att fixa i köket och så för han trivs så bra i gåstolen och tar sig fram riktigt bra nu bara han har halkstrumpor eller barfota annars blir han arg. (090825)

Brottningsmatch med nallen från mormor, här myser vi inte med gosedjuren utan ska helst brottas, tugga eller något annat. (090903)

Lilleman provar sin nya fåtölj och gillar den starkt även om han inte får kan sitta i den ensam än utan behöver ha lite övervakning då det lätt blir övervikt åt något håll. (090905)

Favoritleksaken just nu är hans nycklar i plast, finns det något godare. Dem kan han tugga på hur länge som helst om han inte tappar dem. (090910)

En glad skit som just fått lite gröt till kvällsmat och väntar på ombyte till pyjamas och nattnatt. Tyvärr inte alltid lika glad på nätterna då han sovit väldigt oroligt några nätter. Visst kan han vara glad och pigg kl 4.30 men då är inte mamma och pappa särskilt glada.