torsdag 30 juli 2009
Onsdagen 29/7
Idag har vi mest tagit hand om packningen från semestern och tvätta en hel del. Sedan har mamma och pappa varit iväg och handlat för det var tomt på mat här hemma. Lilleman har fått sig ett bad också vilket var välbehövligt då vi inte hade någon bra badbalja i stugan.
Tisdagen 28/7
Idag blir Viggo fem månader och det har hänt en hel del under den tiden. Nu hänger han med och man ser att han är väldigt medveten om omgiviningen. Han klarar av att greppa saker och vill gärna stoppa allt i munnen och framförallt sina händer som är där jämt. Han har börjat med smakportioner och äter gröt morgon och kväll, han är oftast matglad men det funkar bättre med att pappa matar än mamma.
I natt var han dock inte så roligt då han fick för sig att vara vaken mellan halv fyra och fem, först när mamma tog honom i babybjörnselen och ställde sig och gungade lite så kom han till ro men vaknade givetvis när hon la ner honom men somnade då om med lite mat.
Idag var det även dags att åka hem. Vi gav oss av strax efter elva och Viggo somnade inom fem minuter och så sov han ganska länge och var nöjd fram till Iggesund där han inte ville vara med längre så det var tur att vi ändå hade tänkt äta ganska snart för så fort han fick komma ur babyskyddet så gick det bra. Han skötte sig bra resten av vägen sov lite men var vaken den största delen och läste bok tillsammans med mamma och favoriten var traktorboken så man se att könsroller etableras tidigt. Vi var hemma strax efter 20 så det blev sängen ganska snabbt.
I natt var han dock inte så roligt då han fick för sig att vara vaken mellan halv fyra och fem, först när mamma tog honom i babybjörnselen och ställde sig och gungade lite så kom han till ro men vaknade givetvis när hon la ner honom men somnade då om med lite mat.
Idag var det även dags att åka hem. Vi gav oss av strax efter elva och Viggo somnade inom fem minuter och så sov han ganska länge och var nöjd fram till Iggesund där han inte ville vara med längre så det var tur att vi ändå hade tänkt äta ganska snart för så fort han fick komma ur babyskyddet så gick det bra. Han skötte sig bra resten av vägen sov lite men var vaken den största delen och läste bok tillsammans med mamma och favoriten var traktorboken så man se att könsroller etableras tidigt. Vi var hemma strax efter 20 så det blev sängen ganska snabbt.
Måndagen 27/7
Söndag 26/7
I natt kom Håkan, Lotta och Trixi till stugan. Vi var tur till Moliden där de skulle ha ett Modo-museum och ett trevligt fik och det var ett mycket trevligt ställe. Vi hade dessutom tur med vädret för just när vi skulle fika så sprack det upp och blev soligt så vi kunde sitta ute.
Här är pappa lite trött på att Viggo inte vill ligga still och mysa lite då pappa är lite trött så Viggo fick en egen sovplats och han verkar ju inte misströsta för det.
På kvällen tog vi en tur ner till vattnet, ca 300-400 meter från stugan och där fick Trixi bada och hämta pinnar i vattnet. Sedan blev det kortspel för oss andra medan Viggo sov.
Här är pappa lite trött på att Viggo inte vill ligga still och mysa lite då pappa är lite trött så Viggo fick en egen sovplats och han verkar ju inte misströsta för det.
På kvällen tog vi en tur ner till vattnet, ca 300-400 meter från stugan och där fick Trixi bada och hämta pinnar i vattnet. Sedan blev det kortspel för oss andra medan Viggo sov.Lördagen 25/7
Pappa och Viggo tog en sovmorgon, i alla fall pappa. Viggo vaknade tidigit och låg och myste med mamma (dvs sparkade och körde propellern i sängen) så pappa fick ta över och då passade det att somna om.Annars var vi riktigt kulturella denna dag då vi åkte till Mjällom och var på museum. Riktigit trevligt ställe med gott fika och mycket information om orten och höga kusten. Vi tog även en sväng ut till Norrfjällsviken och kollade lite. På eftermiddagen bakade mamma en kaka.
Det har fungerat bra med Viggo på resa. Dock var det lite trångt med både mamma och Viggo i en 90 cm säng så vi fick lägga ner två madrasser på golvet så vi fick en dubbelsäng istället då blev det mer plats och bättre sömn för oss båda.
Fredagen 24/7
Även denna dag bjöd på regn och rusk. Vi gav oss iväg in till Örnsköldsvik för att kolla lite i affärer och ta en fika men när vi kom dit så vräkte det ner så vi begav oss hemåt igen och tog en fika i Gamstugan, mycket trevligt ställe. Vi fick oss i alla fall en åktur.
Torsdagen 23/7
Tråkigt väder även denna dag, uppehåll på förmiddagen men regn på eftermiddagen. Så vi tog det bara lugnt och pappa jobbade lite då han hade en del kvar att göra.
Vi var ute en sväng med bilen på kvällen och åkte en tur vid Nordingrå, en turistslinga där man fick se väldigt mycket av den fina naturen.
Vi var ute en sväng med bilen på kvällen och åkte en tur vid Nordingrå, en turistslinga där man fick se väldigt mycket av den fina naturen.
Onsdagen 22/7
Vi kom fram till Villa Havsberget i Knäppa strax efter klockan sex på morgonen. Färden upp gick bra, mamma och Viggo sov en hel del mest Viggo som sov i princip hela vägen. Han var vaken lite mer än en timme efter vår bensträckare vid Tönnebro, men nu blev det sängen för oss alla. Dagen fortsatte sen i ganska lugn takt då vi var sega.

Vi var inne i Örnsköldsvik en sväng och handlade och var förbi Swedbank Arena och fyndade i Modoshopen där det blev en keps till pappa och en matchtröja till Lilleman så han kan vara med och heja under säsongen.
Tisdagen 21/7
Regn och tråkigt väder så vi var bara hemma och tog det lugnt. Mattias kom förbi med sitt Xbox-spel så pappa och han var i princip klistrade framför tvn. Pappa jobbade även lite med sin mammas dator och Nickes dator.
Sedan fick mamma och pappa för sig att vi skulle åka till Norrlandet redan på tisdagen och inte onsdagkväll som de tänkt från början så det blev att packa ihop lite snabbt och vi kom iväg vid 23.15.
Sedan fick mamma och pappa för sig att vi skulle åka till Norrlandet redan på tisdagen och inte onsdagkväll som de tänkt från början så det blev att packa ihop lite snabbt och vi kom iväg vid 23.15.
söndag 19 juli 2009
Lördagen 18/7
Även denna dag var ganska lugn, vi var bara hemma förutom en shoppingtur på kvällen för att fixa lördagsgodiset.Brosan tog med Viggo på en promenad på dagen så han somnade och sen fick han gunga lite och det var kul till en början men blev sen lite jobbigt för ryggen så då blev det gnäll. Sedan fick han prova på att rida elefant med brorsan (se bild).
Fredagen 17/7
Fredagen blev lugn, hände inget särskilt. Mamma var iväg och handlade lite alldeles själv vilket inte är vanligt men superskönt för henne.
Idag har Viggo vänt sig från mage till rygg för andra gången i sitt liv, han gör det ibland när mamma inte är i rummet men det sker inte så ofta utan det är några veckor emellan. Annars kan man ju tycka att han borde lära sig det då han inte alltid vill ligga på mage utan gnäller tills någon kommer och vänder på honom däremot så kan han själv vända sig till mage och gnäller sen och vill tillbaka till rygg.
Idag har Viggo vänt sig från mage till rygg för andra gången i sitt liv, han gör det ibland när mamma inte är i rummet men det sker inte så ofta utan det är några veckor emellan. Annars kan man ju tycka att han borde lära sig det då han inte alltid vill ligga på mage utan gnäller tills någon kommer och vänder på honom däremot så kan han själv vända sig till mage och gnäller sen och vill tillbaka till rygg.
Torsdagen 16/7
Idag har vi varit och hälsat på hos pappas sommarfamilj i Småland. Han var där på somrarna under ca 12 år. Det tycker det är superkul att vi kommer och hälsar på. Här är vi en sväng ner till sjön och tog en fika.
Lilleman sov som en stock flera gånger den dagen både på väg ner till dem och under tiden vi var där och på väg hem, inte så vanligt att han sover så mycket men det gör inget.
Här är pappa och Viggo i väntan på lite korv för pappa och gröt för Viggo. Resan gick bra och Viggo tyckte inte det var allt för jobbigt att åka så långt, det tar ca 3 timmar med bil. Dock kom vi hem ganska sent då vi tog en tur förbi Gränna och åkte längst Vättern hem så han var ganska slut när vi kom hem. lördag 18 juli 2009
Onsdag 15/7
Först var vi en sväng förbi Blomsterhuset där pappa hjälpte dem med lite datagrejor och sen åkte vi ut en sväng till Norsholm och tog en fika och pappa hjälpte Håkan med att ta bort hans garageport som var trasig. Superfint väder med sol. På kvällen blev det lite mys med film, Harry Potter och fenixordern. Sedan tidig sänggång då vi skulle iväg på torsdagen.
Tisdagen 14/7
Idag har mamma, pappa och Viggo varit på Maxihuset och handlat, en hel del kläder till Lilleman och nytt täcke till pappa samt en del mat. Sedan hämtade vi brorsorna och lämnade av den ena hos faster Hella för han skulle sova över där och var förbi hos en kompis till faster Sussie och hjälpte henne med hennes telefon. Sedan åkte vi hem och åt pizza. Det var problem med strömmen när vi kom hem, tydligen hade vi bara en fas så lystet fungerade bara i sovrummen på övervåningen men de fixade det under kvällen genom att dra en ny kabel till grannen så vi fick tillbaka elen.
Måndagen 13/7
Dagen har varit ganska lugn och vädret var ganska bra. Mamma och Viggo tog en promenad i solskenet och det var skönt, sen sov Viggo någon timme i vagnen så mamma fick möjlighet att sitta lite i solen och bara njuta. Det är inte så ofta då han helst inte ska vara i solen och han inte alltid vill ligga ensam. Pappa var iväg och jobbade på sin semester som vanligt.
måndag 13 juli 2009
Helgen 11-12/7
Lördagen ägnade mamma och pappa åt att storstäda hemmet vilket det var i stort behov av då vi invaderades av dammråttor. Sedan fick vi upp lite tavlor som stått och väntat på att vi skulle tag tag i det sedan flytten i slutet av december så nu känns det bra här hemma igen. Kusin Ida sov över natten till lördag och det gick bra.
Annars har det varit lugnt. Pappa åkte på att jobba lite så han var borta nästa hela söndagen men på kvällen så var vi en sväng till Doris land och tog en fika.Lilleman vägrar nu att äta gröt så vi tar en paus i smakportionerna och tänkte försöka igen om några dagar, mamma och pappa får stå ut med att han vaknar och äter lite oftare på nätterna.
Fredagen 10/7
Idag har vi varit och hälsat på en av farmors bästa väninnors mamma i Sparreholm och det gick bra förutom att vi var tvungna att stanna på vägen upp och byta blöja. Bilden är dock tagen innan blöjbyte var tvunget att genomföras.
Nu kan vi sitta riktigt bra med lite stöd och övervakning av föräldrarna för ibland trillar vi åt sidan så det behöver vara någon som kan fånga upp oss.

Här myser vi med pappa i solstolen och visar hur duktiga vi är på att hålla upp huvudet även om vi fortfarande inte alltid är så sugna på att ligga på magen.
torsdag 9 juli 2009
Torsdagen 9/7
I natt sov Viggo bra. Han somnade vi halv tio och vaknade först strax före 4 för att äta och somnade om direkt igen för att vakna vid 7-tiden igen för mat och vaknade ordentligt strax före 8 men det är ok.
Idag har vi varit i Linköping och fixat till mammas jobbdator som kraschade i helgen och givetvis måste in till jobbet för att kunna ominstallerad denna så vi fick åka till Linköping och försöka fördriva 4 ½ timme vilket inte hade varit så svårt för mamma om hon varit ensam för hon gillar att gå i affärer ibland men pappa tycker inte om samma affärer som mamma. Vi var en sväng på Ikanohuset och tänkte ta en lunch på Ikea men det var vi inte ensamma om i regnvädret så vi åkte från Ikano-området då det var så mycket folk överallt. Det har gått bra med Viggo och nu trivs han ganska bra i sin sittvagn om han bara är mätt och belåten. Han fortsätter att prata på och man märker att han är duktigare på att greppa saker och de ska helst in i munnen för att undersökas men det hör ju till åldern.
Sedan har vi skjutsat hem brorsan från faster och pappa har åkt på att jobba lite igen...
Idag har vi varit i Linköping och fixat till mammas jobbdator som kraschade i helgen och givetvis måste in till jobbet för att kunna ominstallerad denna så vi fick åka till Linköping och försöka fördriva 4 ½ timme vilket inte hade varit så svårt för mamma om hon varit ensam för hon gillar att gå i affärer ibland men pappa tycker inte om samma affärer som mamma. Vi var en sväng på Ikanohuset och tänkte ta en lunch på Ikea men det var vi inte ensamma om i regnvädret så vi åkte från Ikano-området då det var så mycket folk överallt. Det har gått bra med Viggo och nu trivs han ganska bra i sin sittvagn om han bara är mätt och belåten. Han fortsätter att prata på och man märker att han är duktigare på att greppa saker och de ska helst in i munnen för att undersökas men det hör ju till åldern.
Sedan har vi skjutsat hem brorsan från faster och pappa har åkt på att jobba lite igen...
Onsdagen 8/7
Här är en glad skit som sovit väldigt dåligt även i natt och hållit mamma och pappa vakna i omgångar. Han somnade vid 9-tiden och vid halv tolv gav mamma upp och bar över honom i vår säng då hon fick gå upp ungefär var 20 minut och buffa på honom så han somnade om. Sedan åt han vid 12-tiden och vid 2-tiden och vid 5-tiden och däremellan så var han halvvaken och gnällde. Men även denna gång så fick han inte i sig någon gröt igår kväll så det kan bero på det eller på tillväxt.
Annars var vi glada under dagen och kunde till och med tänka oss att ligga lite på mage. Han vänder sig ganska ofta till mage och gnäller sedan så någon får komma och vända tillbaka honom till rygg för det har han inte riktigt kommit underfund med hur man gör. Det märks nu att han är mer nyanserad i sitt jollrande och idag har han pratat betydligt mer än på sista tiden.
Här ville vi bara visa att vi kan sitta ganska bra i soffan om vi bara får lite stöd. Nu märker man att han vill vara med mycket mer och han sitter gärna i sin höga barnstol när vi äter så han kan se vad vi gör. Han gillar inte att inte få vara med då blir det gnäll.
På kvällen åkte vi ut en sväng till Doris på landet för att ta en fika, sedan blev det handling på Maxi med en snäll och glad Viggo. Mamma och pappa hann också med att klippa sig hos moster. Tisdagen 7/7
I natt var Viggo inte snäll mot sina föräldrar då han sovit väldigt oroligt och vaknat och gnäll ungefär var 20 minut så det blev sent för pappa somnade inte förrän vid 5-tiden då mamma tog över. Varje gång han gnällde så får man se till att lägga honom på sidan och puffa lite i baken så han somnar om igen. Vi vet inte vad det kan bero på antigen så är han inne i ett utvecklingssprång eller så beror det på att han inte fick någon gröt igår kväll då han var för trött för att äta. Men nu på morgonen var han glad igen och pappa var jättetrött.Idag har vi varit och hälsat på mormor i regnet och åskan och så har vi träffat Titti och tagit en fika på stan.
Måndagen 6/7
Idag var det en lugn förmiddag, det hände inget särskilt här hemma. På eftermiddag/kväll var vi och hälsade på moster Cissi. Det regnade och var tråkigt väder nästan hela dagen.
Helgen 4-5/7
Helgen har varit lugn. Vi har inte gjort så särskilt mycket. Pappa har jobbat en del och bland annat hjälpt sin syster att installera hennes nya dator så vi var förbi hos henne i lördags och Viggo fick bekanta sig lite mer med hennes stora hundar och det gick bra. Vädret har blivit lite sämre efter värmeböljan vi haft under några veckor.
Vi fortsätter med smakportioner och det går nu bättre när vi bytt från potatis till morot som verkar smaka bättre. Sedan äter vi gröt både morgon och kväll och det går ganska bra, iblkand har Viggo har bara lite svårt att komma ihåg att man måste öppna munnen för att få någon mat.
Vi fortsätter med smakportioner och det går nu bättre när vi bytt från potatis till morot som verkar smaka bättre. Sedan äter vi gröt både morgon och kväll och det går ganska bra, iblkand har Viggo har bara lite svårt att komma ihåg att man måste öppna munnen för att få någon mat.
fredag 3 juli 2009
Fredagen 3/7
Idag har vi varit i väg nästa hela dagen. Pappa skulle hjälpa sina systrar att köpa dator så mamma och brorsorna åkte med och tog en tur på ToyRus för det är roligare än datorer. Sedan var vi en sväng på stan och tog en fika och åkte sen hem för att fixa till ena fasterns dator vilket tog sin tid så det blev middag här hemma med två fastrar och Lilleman fick prova sin kusins bumbostol och i den verkade han trivas.
Tordagen 2/7
Idag blev det en lugn förmiddag då vi kunde ta igen oss efter gårdagen färd till Liseberg och Viggo behövde nog det i värmen.På eftermiddagen så åkte vi ut till Sanden och badade och träffade brorsornas mamma och syster och mormor. Så mamma tog sitt premiärdopp i havet eller i alla fall i en havsvik även Lilleman fick bada fötterna lite och det gillade han. Men sen blev vädret sämre och det kom en regnskur och lite åska så nu har han varit med om sitt första åskväder men det var inte så farligt bara man fick sitta hos mamma.
Onsdagen 1/7
Idag har vi varit på Liseberg tillsammans med de yngsta kusinerna och deras mammor och Idas pappa. Det var kul men väldigt varmt. Tyvärr så fick inte de yngsta åka några karuseller utan det får vänta till nästa år men alla andra åkte karuseller så det stod härligt till. Vi fick dock turas om lite då någon var tvungen att se till de små.Det gick faktiskt ganska bra med tanke på det varma vädret då solen sken hela dan och det var görvarmt. Lilleman var lite gnällig på vägen ner men det avhjälptes med lite sång och lek och lite läsning om traktorer och mosmat. Sedan var det lite gnälligt även inne på Liseberg då Lilleman inte ville ligga i sin vagn men det berodde nog på värmen för när Lilleman fick ligga i bara blöja och vi tog en tvättlapp och blötte så den var lite kall och la på fötterna så gick det mycket bättre och han blev gladare och piggare på eftermiddagen när det blev lite svalare och hemfärden gick utan problem, då var han bara glad och positiv då han inte sov och det var bra för mamma hade fått en hemsk huvudvärk så hon var mer eller mindre däckad på vägen hem.
Tisdagen 30/6
Idag har vi varit på 4-månaderskontroll på BVC och allt så bara bra ut. Lilleman växer så det knakar och väger nu 7 320 g och 68 cm lång. Han ligger långt över längdkurvan och lite över viktkurvan så även om han är lite rund så väger han inte för mycket. BVC-sköterskan tyckte han såg pigg och glad ut och hängde med bra. Hon tyckte även att vi skulle börja ge mer gröt då han är så stor att han behöver mer än bara ersättning och då kanske han kan börja sova lite mer på nätterna.
Sedan var vi en sväng till mormor och där träffade vi morbror och kusinerna så det var full rulle. På kvällen hämtade vi brorsorna.
Sedan var vi en sväng till mormor och där träffade vi morbror och kusinerna så det var full rulle. På kvällen hämtade vi brorsorna.
Måndagen 29/6
Idag har Viggo vänt sig från mage till rygg för första gången. Mamma la ifrån sig honom på en filt på golvet på mage och när hon kom tillbaka några minuter senare så ligger han på rygg. Sedan försökte hon få honom att göra det igen men då var mamma roligare att titta på.
Mamma och Viggo var nere på stan en sväng, vi försökte gå ner med liggvagnen men det gillade inte Lilleman utan han var väldig gnällig så mamma fick stanna tre gånger från Klockartorpet till Ebersteinska skolan och ge honom lite mat så han blev lite lugn men där gav hon upp och lyfte upp honom i bärselen då vi hade solen i ryggen resten av promenaden för han ska ju inte vara i solen. Dock var det inget som hjälpte lite senare på biblioteket så vi fick låna våra böcker lite snabbt och ringa pappa som kom och hämtade oss så vi kunde åka iväg och handla lite mat mm. Mamma och pappa tror att Lilleman är känslig mot värmen och då inte vill ligga i vagnen.
Mamma och Viggo var nere på stan en sväng, vi försökte gå ner med liggvagnen men det gillade inte Lilleman utan han var väldig gnällig så mamma fick stanna tre gånger från Klockartorpet till Ebersteinska skolan och ge honom lite mat så han blev lite lugn men där gav hon upp och lyfte upp honom i bärselen då vi hade solen i ryggen resten av promenaden för han ska ju inte vara i solen. Dock var det inget som hjälpte lite senare på biblioteket så vi fick låna våra böcker lite snabbt och ringa pappa som kom och hämtade oss så vi kunde åka iväg och handla lite mat mm. Mamma och pappa tror att Lilleman är känslig mot värmen och då inte vill ligga i vagnen.
Söndagen 28/6
Idag firar vi Viggos fyramånadersdag och han växer och frodas. Idag har han dessutom skrattat riktigt högt åt mamma när hon busade med honom. Vad härligt det är med barnskratt!
Annars har det varit en ganska lugn dag, vi har inte gjort något särskilt utan bara tagit det lugnt.
Annars har det varit en ganska lugn dag, vi har inte gjort något särskilt utan bara tagit det lugnt.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)


