lördag 27 juni 2009

Lördagen 27/6

Idag tog pappa en liten sovmorgon (som vanligt), det är oftast lilleman och mamma som är vakna tidigast. Annars har det varit en lugn och varm dag. Lilleman har mest varit snäll och ätit en massa. Mamma och Viggo var på promenad med liggvagnen och det gick bra till en början sedan var vi tvungna att ta en matpaus men hade nog inte med oss tillräckligt med mat så det blev lite jobbigt och skrikigt på slutet. Det enda som hjälpte var ko-skallran, tack så jättemycket för den Titti.

Idag har vi börjat med smakpotioner. Det första målet blev potatis och det var väl sådär, maten gick ner men det var sura miner. Mamma misstänker att hon inte fick den tillräckligt puread så hon får nog jobba på det. Dock så har hon gjort smakportioner som räcker för flera veckor.

Kusinerna var över och grillade på kvällen så vi fick träffa dem innan de far till Norrland på sju veckor.

Till kvällsmat provade vi lite gröt och det var bättre, han fick säkert i sig halva smakportionen som var gjort på 2 msk vatten.

Fredagen 26/6

Idag har mamma och Viggo tagit det lugnt på förmiddagen och bara varit hemma och inte gjort något särskilt. På eftermiddagen var vi med pappa till Linköping för att hämta brorsan och passade då på att åka förbi Biltema och lämna tillbaka babyspegeln då den inte var något bra.

Sedan var vi inne hos kusinerna på fika och firade att tvillingarna tagit körkort idag, båda två. Ett stort grattis och på söndag åker de till Norrland i bil. Vi var även en sväng förbi Norsholm och hämtade upp lite bilder.

Torsdagen 25/6

Idag började vi dagen ute på baksidan där mamma åt frukost och lilleman fick ligga naken och bara sprattla med benen vilket han tycker är skönt men sen blev det lite kallt. Nu vänder han sig om ganska ofta till magen och blir sen sur för att han inte vill ligga på mage för då måste man ju hålla upp huvudet.

Vi tänkte gå ner på stan för att fixa några ärenden men det ville inte lilleman som bara skrek i sittvagnen och fick solen i ögonen hela tiden så pappa fick komma och hämta oss. Sedan gick det lite bättre på stan.

Mamma och lilleman var sedan iväg och handlade ett solparasoll till vagnen så vi kan vara ute och gå nu när solen skiner. Sedan handlade vi lite mat och då somnade lilleman i babyskyddet och sov tills vi kom hem då han vaknade och var superhungrig. Tidigare hade han gnällt hela tiden i bilen för just nu gillar han inte att åka bil så mycket.

Onsdag 24/6

Idag har vi varit i Linköping med faster Sussie. Först var vi en sväng förbi Rejmes och byte lampa och torkarblad på bilen sedan bar det av till Biltema där vi köpte en babyspegel till bilen och ett cykelställ till bilen. För att avsluta på Ikanohuset med HM och Ikea där vi mest köpte saker till Lilleman.

Lilleman var inte helt nöjd i bilen trots att han fick lite mat på vägen utan det var en hel del gnäll men så fort han kom ner i sittvagnen så somnade han så idag fungerade den.

onsdag 24 juni 2009

Tisdagen 23/6

Idag har Viggo vänt sig från rygg till mage för första gången, ni ser beviset på bilden. Han fick lite hjälp av mamma för det började med att han låg mot mammas arm och när hon tog bort armen så vände han sig på mage. Han har dock inte gjort det igen och han gillar inte alltid att ligga på mage så det kan nog dröja innan han vänder sig igen.



Vi har även provat sittvagnen, igår gick vi ner till stan och Viggo sov hela vägen och var pigg och glad när vi var nere på stan sen blev han hungrig och ledsen så vi gick en sväng förbi klubben så han fick lite mat sedan var han inte lika sugen på att sitta i vagnen och idag har vi gått bort till Skarphagen centrum men han var inte lika glad, tror att det kan bero på att han var lite hungrig då han somnade när han åt och fick nog inte i sig tillräckligt för att klara av en promenad men vi fortsätter kämpa för han vill inte ligga ner i vagnen utan vill se sig omkring lite.

Söndagen 21/6

Idag har Viggo gungat för första gången tillsammans med sin bror. Vi var på besök hos Carro i Norsholm när Kevin provade att sätta Viggo i gungan och det gillade han så mamma får nog räkna med några timmar om dagen utanför vid barngungan när han blir lite äldre, då får man ju i alla fall frisk luft ;-)


Sedan bar det iväg en sväng till Håkan och Lotta i Norsholm och på kvällen var vi en sväng förbi hos Ulla som haft brand i källarförådet så hon var tvungen att tömma det och då fick vi med oss en HokusPokus barnstol hem som Viggo var tvungen att prova direkt och han verkar gilla den. Det gick bättre denna gång, nu måste mamma bara skaffa en stödkudde så ska det nog gå bra.

Lördagen 20/6

Viggo och brorsorna myser på golvet i köket efter frukosten. Det blev en lugn lördag men det behövde vi nog efter att varit iväg på midsommar. Danskarna var på besök och kollade hur vi bodde nu och så var Håkan och Lotta förbi och tog en fika annars var vi bara hemma och myste.

Fredagen 19/6 Midsommarafton

Midsommar firades i Skärblacka tillsammans med Doris, danskarna och Björn med familj. Traditionellt midsommarfirande med sill-lunch, dans kring midsommarstången i Vånga och sedan kaffe med jordgubbstårta och grillning på kvällen. Fint väder på dagen med sol och blåst och en regnskur på kvällen vid 21.30 och då var det en ganska häftig skur. Viggo trivdes med midsommar förutom att det kanske var lite för mycket folk och rörelse i Vånga och att han har lite svårt att komma till ro och sova på dagarna när vi är iväg och träffar folk men det tog han igen på natten och sov länge innan första måltiden.

lördag 20 juni 2009

Torsdagen 18/6

Viggo provsitter en babystol för första gången i sitt liv och det gick bra i typ 5 minuter. Mamma hade räknat med lite längre tid så hon hann att äta men det är inte alltid som Viggo vill det samma som mamma :-) Att han inte trivdes kan bero på att vi satte en soffkudde bakom han rygg då vi inte hade något annat och stolen är lite stor.

Vi var på middag hos Doris och träffade danskarna. Hanne, Ole och Lone var på besök för att fira svensk midsommar och vi var ute för att träffa dem. Viggo gillade Hanne, vet inte om det var något med det roliga språket hon pratar eller om det är för att hon bryr sig om honom och ler. Han gillar i alla fall danskarna.

Lördagen 13/6

Viggo i sin nya fleecejacka där han ser ut lite som Aladin i turban. Här är han i sin favoritstolen för det är superkul att åka bil. Oftast sover vi men inte nu utan nu är vi bara nöjda och glada

Torsdagen 11/6

Här ligger Viggo och pratar med sitt babygym, det är superkul och något Viggo gillar. Han "pratar" riktigt mycket nu och man märker att han hänger med och svarar när man pratar med honom.

Viggo är riktigt duktig på att sitta själv med bara lite stöd, här i form av pappa och soffan.


Men ibland går det inte så bra och pojken får lätt slagsida som här. Tur att pappa finns och dämpar fallet ;-)

Måndag 8/6

Viggo har lärt sig sitta på mammas mage med bara lite stöd av mammas hand, han är så duktig. Han har också lärt sig stå om man håller i honom. Han gillar både att sitta och stå

Tisdagen 2/6

Pumba ligger på sängen och myser med sin fina nalle som han fått från mormor
Idag gör han viss inget annat än myser med sin nalle

Vi provar sittvagnen för första gången då mamma var nyfiken på hur den fungerade och mitt i alltihop så vaknade Viggo och fick då provsitta vilket han gillade ganska bra så vagnen åker kanske fram snart. Han ser dock lika förskräkt ut som han alltid gör när mamma tar kort.

Fredag 29/5

Så här ser man ut efter ett bad. Vild i håret då mamma inte kammat till mig och så är jag lite rädd för kameran då den blixtra så mycket. Nybadad då pappa kommer hem imorgon och då måste man ju var ren och fin.