Nu var det längesen jag skrev men jag har börjat jobba två halvdagar i veckan och lilleman kräver lite mer av min tid så det har inte blivit tid att blogga men nu tänkte jag försöka prioritera det.
Vad som hänt sen sist är väl att han växer så det knakar. Var på 6-månaderskontroll vid 6 mån och 1 vecka och då vägde han 8 650 g och var 73,5 cm lång så han hade återigen på fyra veckor vuxit 4 cm och gått upp nästan 600 g men jag funderar på om vi inte mätte fel, att han inte låg emot med huvudet. Han har dock vuxit ur en del bodysar i storlek 74 och fått gå på storlek 80 i vissa så de kanske stämmer ändå.
Vi trodde att det var tänder på gång för några veckor sedan då han blev väldigt dålig i magen under några dagar och det var mycket tuggande på allt plus att man kunde se något vitt sticka upp i nedre käken men än har det inte kommit upp något.
Vi tränar på att sitta men har inte kommit underfund med det fullt ut. Han lyckas bra ibland och förra helgen tog brorsorna tid och då satt han själv i 1 min och 7 sek innan han trilla åt sidan, dock kan man inte sätta honom själv utan uppsikt för han trillar förr eller senare.
Krypning har det inte blivit något av än men när han ligger på magen så åker baken upp och vi försöker gå med benen men kommer ingenstans då huvudet fortfarande är i backen. Dock tar han sig fram lite med rullningar och ålningar framförallt i sängen där han helst ska tväröver så han har kontakt med både mamma och pappa och otur för den som får fötterna för de sparkar mest hela natten. Nu har vi haft några jobbiga nätter när han inte vela sova utan vaknar ofta så man får buffa på honom så han somnar om. Han har definitivt inte lärt sig att sova hela nätter eller att klara sig utan man men nu vill han oftast bara äta en gång mellan kl 23-08 och det är ju skönt.
Annars har vi fått lite rutiner nu. Lilleman vaknar vid 6.30-7.30 men vi ligger oftast kvar till 8 då vi går ner och äter lite gröt och vid 9-10-tiden så får han lite ersättning och sover sen 1 timme i snitt. Vid 12-tiden så är det lunch oftast lite rotfruktspuré med kött och sen lite fruktpuré till efterrätt. Sedan leker vi och pysslar lite innan det blir en tupplur på ca 1 timmer igen vid 15-tiden och sedan vid 16-tiden lite mellis typ fruktpuré med lite yoghurt eller banan. Vid 18.30-19 så börjar han bli trött och då är det dags för lite gröt och pyjamas för att somna för natten vid 19-20-tiden och så äter han minst en gång innan morgongröten. Han har faktiskt sovit i sin säng en hel natt nästa, från kl 21-5.30 och det var superskönt, dock var det en matpaus vid 2-tiden men då fick han mat i sängen. Man tror då att det vänt och ska fortsätta så men natten därpå så sova han inte mer än en timme i taget.
fredag 11 september 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar