Tänkte försöka uppdatera med vad som hänt i Viggos liv fram till nu då jag inte kommit igång med bloggen förrän nu och vad är bättre att börja med än dagen när han föddes.
Jag jobbade min sista dag i Linköping fredagen den 27:e februari och hade räknat med att kunna jobba lite hemifrån i veckan efter då jag inte tänkte börja ta ut föräldraledigt förrän den 9:e mars och jag räknade ju med att gå lite över tiden.
Vaknade på morgonen den 28:e februari och hade lite förvärkar (trodde jag iaf) men inte så mycket så jag fortsatte med mina planer för dagen. Jag och grabbarna skjutsade ner Daniel till klubben då de hade gradering i Inayan och sedan seminarier och så åkte vi iväg till Lekhuset och hämtade ut barnvagnen. Sedan fortsatte vi till Toys R Us som jag lovat grabbarna och gick där och strosade 1,5 timmar ungefär och visst hade jag ont ibland men jag trodde fortfarande det var förvärkar så vi fortsatte till City Gross och handlade och åkte hem och åt lunch. Sedan kände jag att jag var tvungen att vila lite så jag la mig på sängen vid två-tiden och tog det lugnt och då var det ca 10 minuter mellan värkerna.
Jag hade lovat Daniel att hämta honom på klubben så jag åkte ner dit till halv sex men de var ju givetvis inte klara så jag fick vänta och gick där i korridoren och hade ont men trodde fortfarande inte att det var på riktigt, snacka om förträngning. Vi åkte väl därifrån vid halv sju och när vi kom hem så tog jag ett varmt bad för jag hade läst att var det förvärkar så skulle de avta om man badade men de gjorde de inte så jag tog mig ur badet vid kvart i åtta och hann bara torka mig innan vattnet gick. Nu hade svägerskan kommit förbi då Daniel sagt till henne att jag inte visst om det var förvärkar eller på riktigt. Det blev bråttom att packa ihop en väska och åka in till förlossningen där vi skrevs in kl 20.21 och blev hänvisade till ett vanligt rum, nu började värkarna vara riktigt onda så efter en kort stund så ringde vi och ville ha lite smärtlindring och skulle då behöva byta rum men först ville BM känna hur öppen jag var och då var jag helt öppen så det blev rullstol till ett annat rum för nu kom värkarna tätt.
Klockan 21.10 började krystvärkarna och kl. 22.23 är Viggo född. Det tog lite tid för han fastnade på vägen ut så de fick klippa lite så han skulle komma ut. Han hade bajsat i fostervattnet men det var ingen fara med det. Han vägde 3090 g och var 50 cm lång. Mamma fick sys lite grann.
Vi blev kvar på BB till måndagen då Viggo inte riktigt vill ta bröstet men på söndagkvällen började det fungera och måndagen tyckte mamma att det fungera bra men det blev en jobbig natt då han inte ville sova och han inte fick ligga på mamma eller pappa och han ville inte ta bröstet, antagligen för att det inte fanns så mycket mjölk där då den inte rann till förrän på torsdagen.
Vi var tillbaka på BB på onsdagen och vägde honom och då vägde han 2825 g men det var ingen fara. Vi fick börja med ersättning redan på tisdagen för att han skulle få något i magen. Sedan var vi tillbaka även på lördagen då ammningen inte fungerade så de ville se att han gick upp som han skulle och det gjorde han. Först på söndagen med hjälp av ammningsnapp så tog han bröstet så då började vi amma fullt ut.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar